Mw. prof. dr. I.J.J. Burgers is hoogleraar Internationaal en Europees Belastingrecht (Faculteit Rechtsgeleerdheid) en hoogleraar Economics of Taxation (Faculteit Economie en Bedrijfskunde) aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over de auteursWegwijs in het Internationaal en Europees Belastingrecht - deel B
Paperback Nederlands 2024 12e druk 9789012409773Samenvatting
Wegwijs in het Internationaal en Europees Belastingrecht geeft inzicht in internationale en Europeesrechtelijke regels ter voorkoming van dubbele belasting, zowel op het gebied van inkomen en vermogen als van successie en schenking, internationale en Europeesrechtelijke regels ter voorkoming van ongewenst gebruik, Europeesrechtelijke harmonisatiemaatregelen; internationale en Europeesrechtelijke maatregelen ter bescherming van de rechten van belastingplichtigen in de vorm van non-discriminatiebepalingen en onderling overleg- en arbitragemaatregelen, internationale en Europeesrechtelijke wederzijdse bijstandverleningsbepalingen, internationale en Europeesrechtelijke maatregelen ter voorkoming van schadelijke belastingconcurrentie en in de invloed van het internationaal publiekrecht op de uitleg van belastingverdragen.
- internationale en Europeesrechtelijke regels ter voorkoming van dubbele belasting, zowel op het gebied van inkomen en vermogen als van successie en schenking;
- internationale en Europeesrechtelijke regels ter voorkoming van ongewenst gebruik;
- Europeesrechtelijke harmonisatiemaatregelen;
- internationale en Europeesrechtelijke maatregelen ter bescherming van de rechten van belastingplichtigen in de vorm van non-discriminatiebepalingen en onderling overleg- en arbitragemaatregelen;
- internationale en Europeesrechtelijke wederzijdse bijstandverleningsbepalingen;
- internationale en Europeesrechtelijke maatregelen ter voorkoming van schadelijke belastingconcurrentie;
- de invloed van het internationaal publiekrecht op de uitleg van belastingverdragen. De uitgave is bedoeld als studieboek voor fiscale opleidingen aan universiteiten en hoger beroepsonderwijs.
De uitgave is bedoeld als studieboek voor fiscale opleidingen aan universiteiten en hogerberoepsonderwijs. De uitgave kan tevens goede diensten bewijzen in de fiscale praktijk. De uitgave bestaat uit twee delen: deel A Internationaal Belastingrecht en deel B Europees en Internationaal Belastingrecht.
Specificaties
Lezersrecensies
Over R.P.C. Adema
Over G.F. Boulogne
Over Harm Mark Pit
Inhoudsopgave
Europees Belastingrecht / 13
Lijst van gebruikte afkortingen / 15
DEEL B.I EUROPEES BELASTINGRECHT
8 Het vakgebied Europees belastingrecht: een nadere toelichting op doel en inhoud / 19
8.1 De ‘eigen middelen’ van de Europese Unie / 19
8.2 Unificatie, harmonisatie, coördinatie en non-discriminatie / 22
8.2.1 Hard law / 22
8.2.2 Soft law: Good Governance beginselen / 24
8.2.3 Voorstellen voor harmonisatie van de vennootschapsbelasting / 25
8.2.4 Financiële transacties / 28
8.2.5 Voorkoming van dubbele belasting en dubbele niet-belasting / 29
8.3 Harmonisatie van indirecte belastingen / 30
8.4 Gerealiseerde harmonisatie van directe belastingen / 31
8.5 Non-discriminatie naar nationaliteit en de verdragsvrijheden / 33
8.6 Primair Unierechtelijk antimisbruikbeginsel / 34
8.6.1 Inleiding / 34
8.6.2 Belastingfraude / 35
8.6.3 Belastingmisbruik / 36
8.6.4 Jurisprudentie / 37
8.7 Staatssteun / 40
8.7.1 Inleiding / 40
8.7.2 Voorwaarden staatssteun / 40
8.7.3 Uitzonderingen op het verbod op staatssteun / 42
8.7.4 Onderzoek niet-aangemelde staatssteun / 42
8.8 Arbitrage / 47
8.9 Regels met betrekking tot wederzijdse bijstand bij inlichtingen en invordering / 47
9 Samenloop tussen internationaal en Europees belastingrecht / 49
9.1 Inleiding / 49
9.2 Specifieke bepalingen in het VEU en het VWEU inzake belastingverdragen / 50
9.3 Specifieke bepalingen in bilaterale belastingverdragen inzake het VEU en het VWEU / 52
9.4 EU-regelgeving ter aanvulling op bilaterale belastingverdragen / 55
9.5 Definities en concepten uit belastingverdragen als voorbeeld voor EUrecht / 55
9.6 EU-recht als voorbeeld voor internationaal belastingrecht / 56
9.7 Uitleg internationaal belastingrecht door het EU Hof van Justitie / 57
9.8 OESO en EU buigen zich vaak over dezelfde problematiek / 57
9.9 Gemeenschappelijke regelingen / 63
9.10 Op weg naar een Europees belastingverdrag? / 64
9.11 Voornemens van de Europese Commissie voor EU-soft/hard law als aanvulling op internationaal belastingrecht / 65
9.12 UN International Tax Cooperation Framework / 67
10 Harmonisatiebepalingen op het gebied van de directe belastingen / 69
10.1 De Moeder-dochterrichtlijn / 69
10.1.1 Doelstelling / 69
10.1.1.1 Wegnemen van dubbele heffing / 69
10.1.1.2 Voorkomen van belastingontgaan / 70
10.1.2 Middelen / 70
10.1.3 Definities / 72
10.1.4 Antimisbruikbepalingen / 75
10.1.5 Verhouding van de richtlijn tot de Nederlandse methoden ter voorkoming van dubbele belasting in de nationale heffingswet en regelingen ter voorkoming van dubbele belasting / 75
10.2 De Fusierichtlijn / 76
10.2.1 Doelstelling / 76
10.2.2 Middelen / 77
10.2.3 Definities / 78
10.2.4 Antimisbruikbepalingen / 78
10.2.5 Driehoekssituaties / 78
10.3 De Rente-royaltyrichtlijn / 79
10.3.1 Doelstelling / 79
10.3.2 Definities / 80
10.3.3 Voorstel tot wijziging / 80
10.3.4 Vrijstelling aan de bron / 81
10.3.5 Niet van toepassing / 81
10.3.6 Thincapitalisationregelgeving niet strijdig met de Renteroyaltyrichtlijn / 81
10.4 De Antibelastingontwijkingsrichtlijn / 82
10.5 Minimumbelastingrichtlijn / 86
10.6 Belastingheffing op pensioenen / 86
10.7 Uitwisseling en bekendmaking van (fiscale) informatie en samenwerking tussen belastingdiensten / 88
DEEL B.II SAMENLOOP TUSSEN INTERNATIONAAL EN EUROPEES BELASTINGRECHT
11 Non-discriminatie en meestbegunstiging / 93
11.1 Inleiding / 93
11.1.1 Non-discriminatie / 93
11.1.2 Meestbegunstiging / 95
11.2 Art. 24 OESO-Modelverdrag / 96
11.2.1 Non-discriminatie naar nationaliteit / 96
11.2.2 Statenlozen / 97
11.2.3 Non-discriminatie van vaste inrichtingen / 97
11.2.4 Non-discriminatie ingeval de crediteur inwoner is van de andere verdragsstaat / 99
11.2.5 Non-discriminatie naar inwonerschap van kapitaalgerechtigden in een
onderneming / 100
11.2.6 Toepassing non-discriminatiebepaling op belastingen van elke soort en benaming / 102
11.3 Door Nederland gesloten belastingverdragen / 102
11.3.1 Verdragsbeleid / 102
11.3.2 Afwijkingen in door Nederland gesloten belastingverdragen / 103
11.4 Meestbegunstigingsclausules in bilaterale belastingverdragen / 107
11.5 Art. 26 Internationaal Verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten / 109
11.6 Art. 14 jo. art. 1 Protocol Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens / 111
11.7 Non-discriminatiebepalingen in het VWEU / 116
11.8 Jurisprudentie / 134
12 Schadelijke en eerlijke belastingconcurrentie / 143
12.1 Europese maatregelen / 143
12.1.1 De EU-Code of Conduct Group / 143
12.1.2 Uitbreiding van onderzoek naar schadelijke belastingmaatregelen naar afhankelijke en geassocieerde landen / 144
12.1.3 EU-criteria voor schadelijke belastingconcurrentie / 144
12.1.4 Het onderzoek van het Primarolo-Comité (1998) / 145
12.1.5 Mededeling inzake good governance op fiscaal terrein / 147
12.1.6 Tax Good Governance-beginselen / 147
12.1.7 Platform for Tax Good Governance / 148
12.1.8 Naar een effectievere aanpak van belastingfraude en agressieve taxplanning / 148
12.1.8.1 Maatregelen voortvloeiende uit het Actieplan voor een effectievere aanpak van belastingfraude en agressieve taxplanning 2012 / 148
12.1.8.2 EU-zwarte lijst / 149
12.1.8.3 Naar een eerlijk en doeltreffend vennootschapsbelastingstelsel in de Europese Unie / 149
12.2 OESO-maatregelen / 153
12.2.1 Het OECD Forum on Harmful Tax Practices en OESO-standaard inzake fiscale transparantie en effectieve uitwisseling van inlichtingen / 153
12.2.2 Ook derde landen / 153
12.2.3 Aanpak belastingparadijzen / 153
12.2.4 OESO-definitie van schadelijke belastingconcurrentie / 154
12.2.5 Van voorkomen schadelijke belastingconcurrentie naar bewerkstelligen van eerlijke belastingconcurrentie en een fair share / 155
12.2.6 BEPS Action 5 Countering Harmful Tax Practices More Effectively, taking into Account Transparency and Substance / 155
12.2.6.1 Transparantie / 156
12.2.6.2 Preferentiële regimes: Uitbreiding definitie schadelijke belastingconcurrentie / 156
12.3 Ter illustratie: aanpassing Nederlandse rulingbeleid naar aanleiding van internationale governance-acties en Nederlandse ‘zwarte lijst’ / 156
12.3.1 Aanpassing naar aanleiding van Primarolo-rapport / 156
12.3.2 Notitie Beschrijving stand van zaken APA-/ATR-praktijk 2017: aanpassing naar aanleiding van BEPS Actie 5 (2015) en EU Actieplan voor een effectievere aanpak van belastingfraude en agressieve taxplanning (2015) / 157
12.3.3 Aanpassing Nederlandse rulingbeleid per 1 juli 2019 en per 19 september 2023 / 158
12.3.4 Nederlandse zwarte lijst / 159
13 Onderling overleg en arbitrage / 161
13.1 Inleiding / 161
13.2 Onderling overleg en arbitrage onder bilaterale verdragen / 163
13.2.1 Inleiding / 163
13.2.2 Geschiedenis onderling overleg en arbitrageprocedure onder het OESOModelverdrag / 164
13.2.2.1 Ontwikkelingen door de jaren heen / 164
13.2.2.2 Recente ontwikkelingen / 166
13.2.3 Werking van de onderlinge overlegprocedure / 168
13.2.3.1 Gronden voor indiening verzoek / 168
13.2.3.2 Land van indiening van het verzoek / 170
13.2.3.3 Termijn voor indiening en vormvoorschriften / 170
13.2.3.4 Samenloop met nationale rechtsmiddelen / 171
13.2.3.5 Beoordeling van het verzoek / 172
13.2.3.6 De bilaterale fase van de onderling overlegprocedure / 174
13.2.3.7 Uitkomst van de onderlinge overlegprocedure / 175
13.2.3.8 Uitstel van betaling en rente in relatie tot de onderling overlegprocedure / 176
13.2.3.9 Overige aspecten van de onderling overlegprocedure / 177
13.2.4 Arbitrage indien de bevoegde autoriteiten geen oplossing vinden / 178
13.2.4.1 Inleiding / 178
13.2.4.2 Arbitrage onder het OESO-Modelverdrag / 179
13.2.4.3 Arbitrage onder het VN Modelverdrag / 181
13.2.4.4 Arbitrage onder het MLI / 182
13.2.4.5 Opname arbitragebepalingen in belastingverdragen / 186
13.2.5 Andere vormen van onderling overleg / 188
13.2.5.1 Interpretatieve onderlinge overeenkomsten / 188
13.2.5.2 Legislatieve onderlinge overeenkomsten / 190
13.2.5.3 Preventie van geschillen: Advance Pricing Arrangements / 191
13.3 Europese regelingen / 193
13.3.1 Arbitrageverdrag / 193
13.3.1.1 Achtergrond, aanleiding en aanname / 193
13.3.1.2 Inbedding van het verdrag in de Europese en internationale rechtsorde / 194
13.3.1.3 Toepassingsbereik / 195
13.3.1.4 Procedurele werking / 196
13.3.1.5 Samenloop met nationale rechtsmiddelen / 202
13.3.1.6 Verbeteringen van het EU-Arbitrageverdrag: gedragscode / 202
13.3.1.7 Toepassing van het verdrag in de praktijk / 204
13.3.2 Arbitragerichtlijn/Wet Fiscale Arbitrage / 205
13.3.2.1 Achtergrond, aanleiding en aanname / 205
13.3.2.2 Inwerkingtreding en implementatie in Nederlandse wetgeving / 206
13.3.2.3 Toepassingsbereik / 207
13.3.2.4 Procedurele werking / 208
13.3.2.5 Samenloop met andere rechtsmiddelen / 217
13.4 Nederlands beleid en uitvoering / 219
13.4.1 Nederlands verdragsbeleid / 219
13.4.1.1 Arbitragebepalingen gebaseerd op het OESO-Modelverdrag / 220
13.4.1.2 Arbitragebepalingen gebaseerd op het MLI / 220
13.4.1.3 Overige arbitragebepalingen / 221
13.4.1.4 Toepassing arbitragebepalingen / 223
13.4.1.5 Uitwisseling van inlichtingen tijdens de arbitrageprocedure / 224
13.4.2 Nederlands uitvoeringsbeleid inzake onderling overleg en arbitrage / 224
13.4.3 Nederlandse uitvoeringspraktijk inzake onderling overleg en arbitrage / 226
14 Internationale bijstandsverlening / 227
14.1 Inleiding / 229
14.2 Nationale informatieverplichtingen / 230
14.3 Inlichtingenuitwisseling: art. 26 OESO-Modelverdrag / 231
14.3.1 Groot inlichtingenverkeer / 231
14.3.2 Geen inperking door art. 1 en 2 OESO-Modelverdrag / 231
14.3.3 Voorzienbaar relevante informatie / 232
14.3.4 Gebruik voor andere doeleinden / 232
14.3.5 Methoden van uitwisseling / 233
14.3.6 Geheimhoudingsplicht / 234
14.3.7 Weigeringsgronden / 235
14.3.8 Gebrek aan eigenbelang en bankgeheim niet toegestaan als weigeringsgrond / 235
14.3.9 Rangorde / 236
14.3.10 Tijdslimiet / 236
14.4 Good Governance inzake transparantie en gegevensuitwisseling / 236
14.4.1 De OESO-standaard voor transparantie en gegevensuitwisselingsbepalingen / 236
14.4.2 Peer Reviews ter controle op de uitvoering van de EOIR en de AEOI / 237
14.4.3 Automatische uitwisseling van Country-by-Country Reporting / 238
14.5 Bilaterale overeenkomsten inzake wederzijdse bijstand bij heffing / 239
14.5.1 Verdragsbeleid / 239
14.5.2 Door Nederland gesloten belastingverdragen / 239
14.5.2.1 Bilaterale belastingverdragen ter voorkoming van dubbele belasting en belastingontgaan / 239
14.5.2.2 Specifieke inlichtingenuitwisselingsverdragen / 242
14.5.2.3 Bevoegde autoriteit/personen / 243
14.5.2.4 Successieverdragen / 243
14.6 EU-regelingen inzake informatie-uitwisseling door belastingautoriteiten / 243
14.6.1 Inleiding / 243
14.6.2 Reikwijdte van de EU-Bijstandsrichtlijn / 245
14.6.3 Vormen van bijstandsverlening / 246
14.6.3.1 Reikwijdte en voorwaarden verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen / 246
14.6.3.2 Reikwijdte en voorwaarden verplichte spontane uitwisseling van inlichtingen / 251
14.6.4 Begrenzing van de uitwisseling van inlichtingen / 252
14.6.5 Geheimhoudingsplicht / 252
14.6.6 Rangorde / 253
14.6.7 Andere vormen van administratieve samenwerking dan inlichtingenuitwisseling / 253
14.6.8 Implementatie van de Richtlijn in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (WIBB) / 254
14.7 Het WABB-verdrag en informatie-uitwisseling / 254
14.7.1 Inleiding / 254
14.7.2 Reikwijdte van het WABB-verdrag / 255
14.7.3 Vormen van bijstandsverlening / 256
14.7.4 Grenzen aan de verplichting tot het verlenen van bijstand / 256
14.7.5 Geheimhouding / 257
14.7.6 Rangorde / 258
14.8 OESO-Inlichtingenuitwisselingsmodelverdrag / 258
14.8.1 Inleiding / 258
14.8.2 Reikwijdte / 259
14.8.3 Definities / 259
14.8.4 Vormen van bijstandsverlening / 260
14.8.5 Grenzen aan bijstandsverlening / 260
14.8.6 Geheimhouding / 260
14.8.7 Tax Exchange Information Agreements (TIEA’s) / 261
14.9 Initiatieven van Zwitserland en de Verenigde Staten: Rubikovereenkomsten, FATCA en IGA’s / 261
14.9.1 Zwitserland: Rubik-overeenkomsten / 261
14.9.2 FATCA / 261
14.9.3 Diverse landen: Intergovernmental Agreements (IGA’s) / 262
14.10 Wederzijdse bijstand bij invordering: art. 27 OESO-Modelverdrag / 262
14.10.1 Inleiding / 262
14.10.2 Reikwijdte / 263
14.10.3 Grenzen / 263
14.11 EG/EU-Richtlijnen inzake wederzijdse bijstand bij invordering / 263
14.11.1 Inleiding / 263
14.11.2 Reikwijdte / 264
14.11.3 Vormen van bijstandsverlening / 265
14.11.4 Grenzen / 266
14.11.5 Implementatie Richtlijn 2010/24/EU in Wet wederzijdse bijstand bij de invordering van belastingschulden en enkele andere schuldvorderingen / 266
14.12 Het WABB-verdrag en wederzijdse bijstand bij invordering / 267
14.13 Wederzijdse bijstand bij invordering in door Nederland gesloten belastingverdragen / 267
14.13.1 Verdragsbeleid / 267
14.13.2 Afwijkingen van het OESO-Modelverdrag / 267
Annex Jurisprudentie EU-verkeersvrijheden / 269
Literatuurlijst / 327
Aanschrijvingenregister / 335
Jurisprudentieregister / 337
Trefwoordenregister / 345
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan