Maiko van Bakel (1989) studeerde fiscale economie aan de Universiteit van Tilburg. Sinds 2011 is hij werkzaam als belastingadviseur bij PWC en heeft hij zich gespecialiseerd in fiscale advisering van non-profitorganisaties en publiek-private samenwerkingen.
Meer over de auteursInstellingen van algemeen of sociaal belang
Paperback Nederlands 2020 2e druk 9789013147728Samenvatting
Deze brochure biedt u houvast in de complexe fiscale wet- en regelgeving voor instellingen van algemeen en sociaal belang en hun donateurs. De auteurs maken u wegwijs in de actuele wet- en regelgeving, rechtspraak en parlementaire geschiedenis – vol met herkenbare voorbeelden.
De maatschappelijke discussie rondom het vergroten van de transparantie van stichtingen, verenigingen en kerkgenootschappen neemt toe. De evaluatie van de giftenaftrekregeling en de ANBI- en SBBI-regeling krijgen daarnaast brede aandacht in de Tweede en Eerste Kamer.
Binnen de complexe wet- en regelgeving die hierbij relevant is, wijst Instellingen van algemeen of sociaal belang u op praktische wijze de weg binnen de faciliteiten die in de diverse belastingwetten zijn opgenomen voor instellingen van algemeen en sociaal belang. U vindt de voorwaarden op een duidelijke en beknopte manier beschreven, waarbij de auteurs volop putten uit hun praktijkervaring op dit vlak. Herkenbare voorbeelden maken de materie behapbaar.
Giftenaftrekregeling en ANBI- en SBBI-regeling
Naast een overzicht van de actuele wet- en regelgeving, rechtspraak en parlementaire geschiedenis, wordt stilgestaan bij de begrippen algemeen en sociaal nut en de toepassing van de giftenaftrek. Ook schijnen de auteurs een kritisch licht op de huidige evaluatie van de giftenaftrekregeling en ANBI- en SBBI-regeling, alsook de hieruit voortgekomen verbetervoorstellen.
Actuele wetgeving en jurisprudentie
De wetgeving en jurisprudentie omtrent instellingen van algemeen en sociaal belang zijn continu in beweging. Deze titel helpt u hierin bij te blijven en bevat de actuele rechtspraak, wetgeving en literatuur.
De brochure vormt hiermee een essentieel naslagwerk voor belastingadviseurs, notarissen, inspecteurs en rechters die voor de uitoefening van hun functie moeten beschikken over diepgaande kennis van de wet- en regelgeving voor instellingen van algemeen en sociaal belang. Maar ook academici doen er hun voordeel mee in de vorm van onderzoeks- of lesmateriaal.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Lijst van gebruikte afkortingen / XV
HOOFDSTUK 1
Inleiding / 1
1.1 Het belang van filantropie / 1
1.2 Enkele cijfers over de filantropische sector / 2
1.3 Rechtvaardigingen voor fiscale faciliteiten / 3
1.3.1 Algemeen / 3
1.3.2 Heterogeniteitstheorie en neutraliteit / 4
1.3.3 Interdependentietheorie en complementaire rol / 5
1.3.4 Social origins en pluralisme / 5
1.3.5 Aantrekkelijke vestigingsplaats / 6
1.4 De voorgeschiedenis van de fiscale faciliteiten in vogelvlucht / 6
1.5 Methodologie / 8
HOOFDSTUK 2
Soorten instellingen / 11
2.1 Inleiding / 11
2.2 Instellingen / 12
2.3 ANBI / 13
2.3.1 Wettelijke definitie / 13
2.3.1.1 Inleiding / 13
2.3.1.2 Uitgesloten rechtsvormen / 13
2.3.1.3 Toets algemeen nut / 14
2.3.1.4 Elektronisch gegevens openbaar maken / 15
2.3.1.5 Ministeriële voorwaarden / 15
2.3.1.6 Vestigingsplaats / 15
2.3.1.7 Aanwijzing door de inspecteur / 17
2.3.1.8 Intrekking rangschikking / 18
2.3.1.9 ANBI-register / 18
2.3.2 Publiekrechtelijke lichamen / 18
2.3.3 Limitatieve opsomming algemeen nut / 19
2.3.4 Integriteitstoets / 20
2.4 Culturele instelling / 21
2.4.1 Doelstelling invoering culturele instelling / 21
2.4.2 Kwalificatie als culturele instelling / 21
2.5 SBBI / 22
2.5.1 Algemeen / 22
2.5.2 Sociaal belang / 22
2.5.3 Voorwaarden / 24
2.5.3.1 Inleiding / 24
2.5.3.2 Sociaal belang / 24
2.5.3.3 Niet aan de winstbelasting onderworpen / 24
2.5.3.4 Bezoldiging voor beleidsbepalers / 25
2.5.3.5 Vestigingsplaats / 25
2.5.4 Kwalificatie als SBBI / 25
2.6 Steunstichting SBBI / 26
2.7 Overig doelvermogen / 27
2.8 Conclusies en aanbevelingen / 27
HOOFDSTUK 3
Algemeen belang, cultureel belang en sociaal belang / 29
3.1 Inleiding / 29
3.2 Algemeen belang / 29
3.2.1 De wettelijke opsomming / 29
3.2.1.1 Inleiding / 29
3.2.1.2 Welzijn / 31
3.2.1.3 Cultuur / 31
3.2.1.4 Onderwijs, wetenschap en onderzoek / 31
3.2.1.5 Bescherming van natuur en milieu / 31
3.2.1.6 Gezondheidszorg / 32
3.2.1.7 Jeugd- en ouderenzorg / 32
3.2.1.8 Ontwikkelingssamenwerking / 32
3.2.1.9 Dierenwelzijn / 33
3.2.1.10 Religie, levensbeschouwing en spiritualiteit / 33
3.2.1.11 Bevordering van de democratische rechtsorde / 33
3.2.1.12 Volkshuisvesting / 34
3.2.1.13 Een combinatie van twee of meer van de bovengenoemde doelen / 34
3.2.1.14 Steunstichtingen / 34
3.2.1.15 Geen restcategorie / 35
3.2.1.16 Loketinstellingen / 36
3.2.2 Algemeen belang niet tegenover beperkt belang / 37
3.2.3 Algemeen belang tegenover particulier belang / 40
3.2.3.1 Inleiding / 40
3.2.3.2 Particulier belang van de instelling / 42
3.2.3.3 Particulier belang van leden / 43
3.2.4 Dubbele toets algemeen belang / 45
3.2.4.1 Inleiding / 45
3.2.4.2 Kwalitatieve toets: rechtstreeks het algemeen belang beogen / 45
3.2.4.3 Kwantitatieve toets: nagenoeg uitsluitend het algemeen belang beogen / 46
3.2.5 Statutair en feitelijk algemeen nut beogen / 47
3.2.5.1 Inleiding / 47
3.2.5.2 Geen feitelijke werkzaamheden / 48
3.2.5.3 Statutair niet algemeen nut beogend, feitelijk wel / 49
3.2.6 Commerciële activiteiten / 50
3.2.6.1 Algemeen / 50
3.2.6.2 Jurisprudentie / 52
3.2.7 Casuïstiek / 55
3.2.7.1 Koepelorganisaties / 55
3.2.7.2 Kerkelijk/levensbeschouwelijk / 56
3.2.7.3 Sport / 60
3.2.7.4 Belangenbehartigers/vakbonden/politieke partijen / 62
3.2.7.5 Volkshuisvesting/Sociale woningverhuur / 64
3.2.7.6 Kinderkampen/vakanties / 65
3.2.7.7 Stadsherstel/historisch erfgoed/NSW / 67
3.2.7.8 Muziek/harmonieën/festivals / 68
3.2.7.9 Sociaal ondernemen/microkredieten/impact investments / 70
3.2.7.10 Geweld / 71
3.3 Cultureel belang / 73
3.4 Sociaal belang / 74
3.5 Conclusies en aanbevelingen / 75
HOOFDSTUK 4
Nadere uitwerking voorwaarden ANBI en steunstichting SBBI / 77
4.1 Inleiding / 77
4.2 Voorwaarden voor ANBI’s / 77
4.2.1 Algemeen / 77
4.2.2 Geen winstoogmerk / 78
4.2.3 Algemeen belang / 80
4.2.4 Beschikkingsmacht / 80
4.2.5 Anti-oppoteis / 83
4.2.5.1 Doelstelling / 83
4.2.5.2 Vermogen / 84
4.2.5.3 Redelijkerwijs nodig / 85
4.2.5.4 Winstuitdelingen door een dochtermaatschappij / 88
4.2.6 Beloning beleidsbepalend orgaan / 89
4.2.6.1 Beleidsbepalend orgaan / 89
4.2.6.2 Kostenvergoeding en vacatiegeld / 90
4.2.6.3 Wenselijkheid van een beloningsnorm / 91
4.2.7 Actueel beleidsplan / 91
4.2.8 Beheerkosten / 93
4.2.9 Bestemming liquidatiesaldo / 94
4.2.9.1 Algemeen / 94
4.2.9.2 Wijziging per 2012 / 94
4.2.9.3 Overgangsregeling / 95
4.2.10 Eisen administratie / 96
4.2.11 Openbaar maken informatie via internet / 98
4.2.12 Commerciële tarieven / 100
4.2.12.1 Algemeen / 100
4.2.12.2 Winstoogmerk vereist / 100
4.2.12.3 Bestedingsnorm / 100
4.2.13 Rangschikking bij voor bezwaar vatbare beschikking / 101
4.2.13.1 Aanvraag ANBI-status / 101
4.2.13.2 Aanwijzing met terugwerkende kracht / 102
4.2.13.3 Groepsbeschikking / 103
4.2.14 Gevolgen bij beëindigen ANBI-status / 104
4.2.14.1 Intrekken ANBI-beschikking (met terugwerkende kracht) / 104
4.2.14.2 Fiscale gevolgen bij intrekking beschikking / 106
4.2.14.3 Informatieplicht ex-ANBI’s / 107
4.2.15 Meldpunt misbruik door ANBI’s / 109
4.3 Voorwaarden steunstichting SBBI / 110
4.3.1 Algemeen / 110
4.3.2 Landelijke koepelorganisaties / 110
4.3.3 Investering voor bijzondere viering / 110
4.3.4 Statutaire vereisten / 111
4.3.5 Bezoldiging beleidsbepalers / 111
4.3.6 Besteding van de ingezamelde gelden / 111
4.3.7 Administratie / 112
4.4 Conclusies en aanbevelingen / 112
HOOFDSTUK 5
Inkomstenbelasting / 115
5.1 Inleiding / 115
5.2 Wettelijk kader giftenregeling / 115
5.3 Historie giftenregeling / 116
5.3.1 Besluit IB 1941 / 116
5.3.2 Wet IB 1964 / 116
5.3.3 Wet IB 2001 / 117
5.4 Wie geniet de giftenaftrek? / 118
5.4.1 Algemeen / 118
5.4.2 Toerekening aan partners / 118
5.4.3 Toerekening aandeelhouder – vennootschap / 118
5.4.4 Inzamelingsacties / 119
5.5 Rangorderegeling / 120
5.5.1 Algemeen / 120
5.5.2 Gift als ondernemingskosten / 121
5.5.3 Gift als aftrekbare kost bij de bron dienstbetrekking / 122
5.5.4 Gift bij de bron werkzaamheden van art. 3.90 e.v. / 122
5.5.5 Gift onder de vermogensrendementsheffing / 122
5.6 Giften / 122
5.6.1 Inleiding / 122
5.6.2 Bevoordelingen uit vrijgevigheid / 122
5.6.3 Verplichte bijdragen waar geen directe tegenprestatie tegenover staat / 124
5.6.3.1 Inleiding / 124
5.6.3.2 Verplichte bijdragen / 124
5.6.3.3 Geen directe tegenprestatie / 124
5.6.4 Giften in natura / 125
5.6.5 Het voor eigen rekening nemen van kosten / 127
5.6.6 Afzien van een arbeidsvergoeding / 128
5.6.6.1 De congruentieregel / 128
5.6.6.2 Werkzaamheden door ondernemers / 129
5.6.6.3 Werkzaamheden door werknemers / 129
5.6.7 Vrijwilligersregeling / 129
5.6.8 Legaat als gift / 131
5.7 Gewone giften / 132
5.8 Periodieke giften / 133
5.8.1 Inleiding / 133
5.8.2 Historie / 134
5.8.2.1 Periodieke giften versus andere giften / 134
5.8.2.2 Periodieke giften ook aftrekbaar aan verenigingen met minimaal 25 leden / 135
5.8.3 De voorwaarden voor een periodieke gift nader bezien / 136
5.8.3.1 Inleiding / 136
5.8.3.2 Uitkering / 137
5.8.3.3 Vast en gelijkmatig / 138
5.8.3.4 Uiterlijk eindigen bij overlijden / 139
5.8.3.5 Uiterlijk eindigen bij overlijden / 140
5.8.3.6 Berusten op een notariële of onderhandse akte / 142
5.8.3.7 Gedurende vijf of meer jaren / 142
5.9 Culturele giften / 143
5.10 Techniek van de giftenregeling / 144
5.10.1 Schriftelijke bescheiden / 144
5.10.2 Drempel en plafond / 145
5.10.3 Negatieve giftenaftrek / 145
5.10.4 Tijdstip van aftrek / 146
5.11 De toekomst van de giftenaftrek / 146
5.11.1 Inleiding / 146
5.11.2 De aard van de giftenaftrek / 147
5.11.3 Voorstellen tot afschaffing en verbetering giftenaftrek / 149
5.12 Conclusies en aanbevelingen / 151
HOOFDSTUK 6
Vennootschapsbelasting / 153
6.1 Inleiding / 153
6.2 Wettelijk kader / 153
6.3 Beperkte belastingplicht / 154
6.3.1 Historie en inhoud beperkte belastingplicht / 154
6.3.2 Ondernemingsvereisten / 155
6.3.3 Algemene subjectieve vrijstelling stichtingen en verenigingen / 156
6.4 Keuze voor integrale belastingplicht / 157
6.4.1 Algemeen / 157
6.4.2 Gevolgen en voorwaarden integrale belastingplicht / 158
6.4.3 Behoren giften, nalatenschappen en subsidies tot de belaste winst? / 159
6.5 Aftrek van fictieve vrijwilligerskosten / 161
6.5.1 Algemeen / 161
6.5.2 Voorwaarden / 162
6.5.3 Concurrentieverstoring / 163
6.5.4 Cumulatiebepaling / 163
6.6 Fondswerversaftrek / 165
6.6.1 Algemeen / 165
6.6.2 Voorwaarden / 166
6.7 Bestedingsreserve / 167
6.7.1 Algemeen / 167
6.7.2 Voorwaarden / 168
6.7.3 Ernstige concurrentieverstoring / 169
6.7.4 Vrijval van de bestedingsreserve / 170
6.8 Giftenaftrek / 170
6.8.1 Inleiding / 170
6.8.2 Inhoud en werking van de giftenaftrek / 170
6.8.3 Giftenaftrek: een dode letter? / 172
6.8.4 Twee bijzondere giften / 173
6.9 Conclusies en aanbevelingen / 175
HOOFDSTUK 7
Successiewet / 177
7.1 Inleiding / 177
7.2 Historie / 177
7.3 Vrijstelling van schenk- en erfbelasting / 178
7.4 Kwijtschelding van schenk- en erfbelasting / 179
7.4.1 Schenking vanwege bijzondere gebeurtenis / 179
7.4.2 Verkrijging door een andere Staat / 179
7.4.3 Overdracht kunstvoorwerpen ter betaling van erfbelasting / 180
7.4.4 Omzetting, fusie of taakafsplitsing / 180
7.4.5 Vereenzelviging / 181
7.5 Conclusies en aanbevelingen / 181
HOOFDSTUK 8
Overige fiscale faciliteiten / 183
8.1 Inleiding / 183
8.2 Wet op de loonbelasting 1964 / 183
8.3 Wet op belastingen van rechtsverkeer / 183
8.4 Wet belastingen op milieugrondslag / 186
8.5 Wet op de omzetbelasting 1968 / 186
HOOFDSTUK 9
De fiscale regeling voor goede doelen in Europees perspectief / 189
9.1 Inleiding / 189
9.2 Invloeden van het Europese recht / 189
9.2.1 Jurisprudentie HvJ / 189
9.2.2 Gevolgen voor Nederland / 192
9.2.3 Volledige gelijke behandeling buitenlandse ANBI’s? / 193
9.3 Europese Stichting (Fundatio Europaea) / 194
9.3.1 Inleiding / 194
9.3.2 Belangrijkste vereisten van de FE / 195
9.3.3 Fiscale behandeling / 198
9.4 Common Consolidated Corporate Tax Base / 199
9.4.1 Inleiding / 199
9.4.2 Giftenaftrek in de CC(C)TB / 200
9.5 Conclusies en aanbevelingen / 201
HOOFDSTUK 10
Overige regelgeving / 203
10.1 Inleiding / 203
10.2 Validatiestelsel filantropie / 203
10.2.1 Doelstelling en inhoud / 203
10.2.2 Fiscale aspecten validatiestelsel / 204
10.3 Publicatieplicht handelsregister stichtingen en verenigingen / 205
10.4 Wet bestuur en toezicht rechtspersonen / 207
10.5 UBO-register / 208
10.6 Conclusies en aanbevelingen / 209
HOOFDSTUK 11
Conclusies en aanbevelingen / 211
Chronologisch register jurisprudentie en besluiten / 215
Trefwoordenregister / 229
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan