Lees verder
In 2003 is Max Wildschut (1967) zijn kennis en ervaring gaan bundelen in FlowQ: een bureau dat onderzoek doet en advies geeft over de factor mens in werk.
Meer over Max WildschutPsychologie van gedrag in organisaties
Paperback Nederlands 2024 3e druk 9789024457816Samenvatting
- Hoe kun je een team motiveren of stimuleren om meer initiatief te nemen?
- Hoe kan de samenwerking in een team worden verbeterd en hoe ontwikkel je leiderschap of innovatie?
Bij al deze vragen staat de menselijke factor centraal. Psychologie van gedrag in organisaties geeft de nieuwste inzichten in de onderliggende psychologische mechanismen van menselijk gedrag in organisaties. Ook laat het zien hoe dat gedrag te beïnvloeden is.
Deze uitgave is gebaseerd op de principes van Evidenced Based Management (EBM), waarbij wetenschappelijke kennis en methoden worden gebruikt om vraagstukken te analyseren. Vanuit die kennis én bewezen werkzaamheid worden de interventies vervolgens gekozen.
Psychologie van gedrag in organisaties bestaat uit vier delen. In het eerste deel worden de fundamenten van gedrag behandeld. In Deel II en III wordt ingegaan op het functioneren van het individu en van groepen in organisaties. In Deel IV wordt de organisatie als geheel behandeld. Alle modules sluiten af met een samenvatting en een oefentoets.
Deze derde editie is geheel herzien en geactualiseerd. Zo begint nu elke module met leerdoelen, zijn er meer praktijkvoorbeelden, en zijn de cases geactualiseerd. In deze derde editie is er meer aandacht voor zelfsturende teams en functioneel leiderschap.
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met video’s, oefen- en reflectievragen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
Het boek is geschikt voor alle studierichtingen met aandacht voor organisatiepsychologie of gedrag in organisaties.
In deze herziene druk staan veel nieuwe praktijkvoorbeelden en wordt dieper ingegaan op talent, diversiteit en nieuwe vormen van samenwerking. Nieuwe onderwerpen in het boek zijn: de psychologische gevolgen van de flexibilisering van de arbeidsmarkt, diversiteit (diverse teams, met uiteenlopende culturele achtergronden), inclusiviteit en grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer, loopbaanontwikkeling. Ook is er aandacht voor zelfsturende teams en voor functioneel (situationeel) leiderschap.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Max Wildschut
Inhoudsopgave
0 Inleiding: de factor mens in de organisatie
Deel I De fundamenten van gedrag
1 Emoties, stress en bevlogenheid
2 Motivatie en attitude
3 Individuele verschillen begrijpen
Deel II Het individu
4 Individuele prestaties
5 Competentieontwikkeling
6 Zelfmanagement
Deel III De groep
7 Samenwerken en hiërarchie
8 Leiderschap
9 Presteren in teams
Deel IV De organisatie
10 Sociale netwerken
11 Cultuur
12 Organisatieverandering
Beeldverantwoording
Over de auteur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan