De officemanager als coach
Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789024416509Samenvatting
Bent u ook die officemanager die geen duidelijke plek heeft in de organisatie en als haarlemmerolie voor allerlei zaken wordt ingezet?
Bent u die directiesecretaresse die leiding geeft aan een directiesecretariaat en wil je de secretaresses gaan coachen op hun competenties?
Bent u dat hoofd secretariaat dat vaak moet bemiddelen bij conflicten tussen secretaresses?
Bent u ook die duizendpoot?
En weet u ook dat als het nekkie (u dus) niet draait, het hoofd (directie, MT) niet kan bewegen?
Dan is dit een boek voor u.
Dit boek is bestemd voor officemanagers, directiesecretaresses, hoofden secretariaten en managers die leiding geven aan servicegerichte afdelingen, of voor hen die een dergelijke functie ambiëren of ervoor in opleiding zijn. Het boek bestaat uit twee delen. Deel 1 gaat over de rol van de officemanager in de organisatie. De drie succesfactoren voor een excellente officemanager komen aan bod:
1. Ken uzelf: kwaliteiten en competenties
2. Kies in stijl: wanneer managen, wanneer coachen
3. Denk systeemgericht: interactie en patronen
In het tweede gedeelte van dit boek beschrijven de auteurs een coachingtraject en reiken zij theorieën en tips aan om de medewerkers te coachen en ze te leren om te gaan met conflicten.
In het boek staan oefeningen beschreven die op de werkplek gebruikt kunnen worden en waardoor u direct met de aangereikte tips aan de slag kunt. Door het hele boek zijn praktijkvoorbeelden uitgewerkt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Algemene inleiding
Deel 1 - De focus op de officemanager
Inleiding
1. Hobbels en valkuilen in het leven van de officemanager
2. Ken jezelf: kwaliteiten en competenties
3. Kies in stijl: wanneer managen, wanneer coachen?
4. Denk systeemgericht: interactie en patronen
Deel 2 - Het coachen van secretariaten
Inleiding
5. Een goed begin is het halve werk: het voortraject van coachen
6. Hulpmiddelen bij individueel coachen
7. Teamcoachingsaspecten
8. Conflicthantering
9. Lastige situaties voor de officemanager
Nabeschouwing
Literatuur
Bijlagen
1. Beknopte begrippenlijst
2. POP: Persoonlijk OntwikkelingsPlan
Publicaties van SVC School voor Coaching
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan