Jan Tinbergen
Een econoom op zoek naar vrede
Paperback NL 2021 1e druk 9789024445660Samenvatting
De eerste biografie over de Nederlandse Nobelprijswinnaar voor de economie.
Jan Tinbergen was zonder twijfel Nederlands grootste en bekendste econoom. Hij won in 1969 de eerste Nobelprijs voor de economie. Als oprichter van het Centraal Planbureau en uitvinder van de beroemde macro-economische modellen wordt Tinbergen vaak herinnerd als de architect van modern technocratisch beleid. Zijn economische beleidsmodellen hadden inderdaad grote invloed, ook ver over de grens.
Uit deze biografie blijkt echter dat Tinbergen vooral een socialistische idealist was, wiens idealen werden gevormd in de vredesbeweging in Den Haag en in de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC). Zijn wetenschappelijke en beleidswerk stonden altijd in dienst van het realiseren van die idealen: het bestrijden van armoede en werkloosheid, het realiseren van internationale orde en vrede, en vanaf de jaren zeventig ook de strijd voor een beter milieu. Dit boek laat zien hoe Tinbergen worstelde om die idealen te verenigen met zijn objectieve wetenschappelijke werk en zijn positie als vooraanstaand nationaal en internationaal beleidsmaker. De tweede helft van het boek besteedt uitgebreid aandacht aan de grenzen van Tinbergens programma, die vooral in het ontwikkelingswerk voor de Verenigde Naties en in toepassingen in onder andere Turkije en Indonesië naar voren kwamen.
Erwin Dekker (1984) is historicus van het economisch denken, en docent culturele economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eerder verscheen van hem The Viennese Students of Civilization over Oostenrijkse economen in het interbellum.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan