Veranderen met verstand en gevoel
Een inleiding in de kunst van organisatieverandering
Paperback Nederlands 2002 2e druk 9789062833207Samenvatting
In 'Veranderen met verstand en gevoel' wordt de kunst van organisatieverandering belicht vanuit twee invalshoeken. Ten eerste vanuit de opvatting dat bij (organisatie)veranderingen rationaliteit en emotie, verstand en gevoel evenveel aandacht verdienen. En ten tweede dat betrokkenen - begeleiders, stuurders en adviseurs - daarbij geconfronteerd worden met praktische en psychologische dilemma's waarop ze een antwoord moeten vinden.
In het eerste deel ligt de nadruk op de psychologische dilemma's bij de veranderingen die elk mens doormaakt en de emoties die daarbij horen. In het tweede deel verschuift de balans naar het verstand. Het gaat dan om praktische dilemma's bij organisatieveranderingen en de instrumenten en technieken die nodig zijn om het veranderingsprobleem te analyseren, koers te zoeken en veranderingen te sturen. In het laatste hoofdstuk worden de twee werelden bij elkaar gebracht.
In 'Veranderen met verstand en gevoel' zijn uitgebreide studieopdrachten en cases opgenomen die de lezer de mogelijkheid bieden om zich op zelfstandige wijze te scholen in het hanteren van veranderingsprocessen. Het boek is bedoeld voor professionals die in hun werk te maken krijgen met individuele veranderingen en organisatieveranderingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Hechten
2. Groeifase en crises in de individuele levensloop
3. Afweerreactie en karaktertrekken
4. Omgaan met individuele veranderingen
5. Omgaan met weerstand bij organisatieveranderingen
6. Groeifases en crises van organisaties
7. Koers zoeken.
8. Basismodellen bij sturing van organisatieveranderingen
9. Varianten op de basismodellen
10. Adviseren bij veranderingen
Studieopdrachten
Cases
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan