Behandelen met eigen ervaring
Onbewust bekwaam!?
Paperback NL 2021 1e druk 9789088509704Samenvatting
Het inzetten van eigen ervaring in de hulpverlening is geen sinecure. Tot voor kort was dit voor veel hulpverleners (psychiaters, verpleegkundigen, gz-psychologen, sociaal werkers, sociotherapeuten, coaches) nog ongebruikelijk. Inmiddels blijkt dat het inzetten van eigen ervaring met het herstelproces van psychische aandoeningen cliënten juist veel te bieden heeft. Dit boek biedt professionals in de zorg en het sociaal domein praktische handvatten voor het inzetten van eigen ervaring in hun werk.
Wat maakt het voor professionals moeilijk open te zijn over eigen klachten en eigen ervaringen? Wat houdt hen tegen en wat stimuleert hen juist dit wel te doen? In Behandelen met eigen ervaring wordt beargumenteerd dat alle professionals in staat zijn eigen ervaringen in te zetten zonder vervolgopleiding of certificering.
De opzet van het boek en de beschreven onderzoeksresultaten nodigen de lezer uit tot het vormen van een eigen visie op dit onderwerp. Het boek kan dienen als steun in de rug voor professionals om te gaan werken met eigen ervaring. Een theoretische en professionele verantwoording wordt geboden mét praktische handvatten en praktijkvoorbeelden. Tevens reiken de auteurs inzichten aan om een lerende organisatie te ontwikkelen rondom dit thema.
Behandelen met eigen ervaring is geschreven voor hulpverleners en beleidsmakers in de ggz, het sociaal domein en de zorg, en ook voor onderzoekers, opleiders en studenten van (para)medische en sociale beroepen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inzichten en onderzoek
1 Werken met eigen ervaring 17
1.1 Bevindingen 17
1.2 Advies 20
2 Een verkenning van ervaringsdeskundigheid 23
2.1 Herstel 23
2.2 Een overzicht van de ontwikkelingen 25
2.3 Werkwijze van ervaringswerkers 27
2.4 Effectiviteit van het inzetten van ervaringswerkers als
interventiemiddel 29
2.5 Overlap tussen competenties van ervaringswerkers en andere
professionals 30
2.6 Ervaringsdeskundigheid en evidence-based practice 31
3 Op weg naar nieuwe inzichten 33
3.1 Een gezamenlijke start 33
3.2 Uitvoering BHEE 35
3.3 Het opstarten van BHEE 36
3.4 Terugblik 39
4 (Be)handelen met eigen ervaring 40
4.1 Professionalisering of ontwikkeling? 40
4.2 De afweging tussen veiligheid en toegankelijkheid 50
5 Leren van ervaringen in het onderwijs 53
5.1 Intervisie 53
5.2 Evaluatie 55
5.3 Terugblik 57
6 Alternatieven voor het herstelperspectief 58
6.1 Positieve Gezondheid 59
6.2 Palliatieve zorg 60
6.3 Green Mental Health 60
6.4 Openstaan voor andere ‘talen’ 61
Deel II
De praktijk
7 Normaal 65
8 Gedeelde smart 67
8.1 Reis der verwondering 67
8.2 Twee carrières verbonden 68
8.3 Inzet van eigen ervaring 69
8.4 Omgaan met een nieuwe rol 71
8.5 Pleidooi 73
9 Verschillende versies 74
10 Non-verbaal 78
Deel III
Discussie
11 Een stijlfout van formaat met grote consequenties 85
11.1 Spelbreker 86
11.2 Niet over de rug van ervaringsdeskundigen 87
11.3 Stigma 87
11.4 Methode 88
11.5 Afsluitend 89
12 Multideskundigheid 90
12.1 Anders dan multiprofessionaliteit 90
12.2 Duale deskundigheid 92
12.3 De patiënt en de deskundigheid van de professional 93
12.4 De professional en de deskundigheid van de beleefde ervaring 94
12.5 Naar multideskundigheid 95
12.6 Naar een psychische hulpverlening van het dagelijkse leven 96
12.7 Epiloog 98
13 Zoekend naar de ruwe grond 99
13.1 Ervaringsdeskundigheid en professionaliteit 99
13.2 Conflicterende perspectieven 101
13.3 Praktijken, kennis en legitimatie 102
13.4 De maatschappij en de psychiater 104
13.5 Het gladstrijken van de plooien 105
14 Een onderwijskundig perspectief 107
Deel IV
Reflectie
15 Reflectie 113
15.1 De aard van ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid 113
15.2 Jasjes uitproberen 116
15.3 Professionaliteit verzaken 117
15.4 Wat dan wel? 119
Literatuur 121
Afkortingenlijst 125
Dankwoord 127
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan