Gebiedsontwikkeling in de nieuwe werkelijkheid
Onderzoek in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789463150347Samenvatting
Er zijn veel discussies gaande over de toekomst van gebiedsontwikkeling, onder meer over de verhouding tussen publieke en private partijen. Deze zijn echter vaak sterk normatief van aard (zoals de pleidooien voor nieuwe verdienmodellen en voor organische gebiedsontwikkeling) en worden ‘slechts’ gevoed door kwalitatieve empirische informatie en anekdotes. Grootschalig, recent kwantitatief onderzoek, in verbinding met een kwalitatieve analyse, is in het veld van de gebiedsontwikkeling maar zeer beperkt voorhanden.
Dit onderzoek, dat betrekking heeft op de verdeling van het grondexploitatierisico tussen publieke en private partijen bij woningbouwprojecten na 2010, beoogt dit hiaat op te vullen. Daarin wordt onderzocht in hoeverre, mede door de komst van de Wro (in het bijzonder de Afdeling grondexploitatie) en sinds het begin van de vastgoedcrisis in 2008, de verhouding publiek-privaat gewijzigd is ten opzichte van de eerste Vinex-fase (1994-2005).
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2 Inleiding
2.1 Aanleiding tot het onderzoek 5
2.2 Onderzoeksaanpak 7
2.3 Leeswijzer voor dit rapport 11
3 Onderzoeksresultaten en analyse
3.1 Onderzoeksresultaten (gemeenten) 13
3.2 Onderzoeksresultaten (exploitaties) 15
3.3 Binnenstedelijk of uitbreidingslocatie? 15
3.4 Voor welk soort grondexploitatie is bij het betreffende project gekozen? 16
3.5 Toepassing grondbeleidsinstrumentarium 32
4 Onderzoeksanalyse en conclusies 35
Literatuurlijst 39
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan