Macht, meningen en na-apers
thema's uit de sociale psychologie
Paperback NL 2016 1e druk 9789463370325Samenvatting
Wanneer zijn we bereid om anderen in noodsituaties te helpen, en wanneer niet? Presteren we beter of slechter in het bijzijn van anderen? In welke mate laten we ons leiden door de mening of de bevelen van anderen? Welke factoren bepalen mee of mensen zich agressief tegenover elkaar gedragen? Hoe vormen we een zelfbeeld of een indruk over anderen? En zijn we au fond allemaal machtswellustelingen?
Macht, meningen en na-apers wil laten zien hoe sociaal psychologen nadenken over deze (en andere) vragen. Ambitieuzer gesteld is het doel lezers zelf te leren denken als een sociaal psycholoog. Het boek geeft een inkijk in een manier van denken en onderzoeken die uitermate boeiende inzichten oplevert in hoe mensen zich gedragen. Het neemt de lezer op een toegankelijke manier mee op een verkenningstocht door een discipline die de laatste jaren in het oog van de storm van de wetenschapskritiek stond. Het boek wil geen encyclopedische stand van zaken schetsen, maar wel een beperkt aantal thema's diepgaand behandelen. Het vormt daardoor een atypisch handboek voor studenten hoger onderwijs en is ook boeiend voor iedereen die kennis wil maken met deze thema's uit de sociale psychologie.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan