Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Masterclass

De kunst van het luisteren

Verbinden met krachtige luistertechnieken

Masterclass met Harry van de Pol, Froukje Weidema, Heidi Nieboer, Kjell Lutz

Masterclass met Harry van de Pol, Froukje Weidema, Heidi Nieboer, Kjell Lutz

De kunst van het luisteren

Verbinden met krachtige luistertechnieken

Met onder andere...

Harry van de Pol Harry van de Pol
Froukje Weidema Froukje Weidema
Heidi Nieboer Heidi Nieboer

Over deze masterclass

De masterclass biedt u:

  • Verschillende luistermethodes en een gratis boek naar keuze
  • Een praktisch ‘how-to’-programma met veel tips, handvatten en interactieve werkvormen
  • Ervaring en inspirerende inzichten van dé luisterexperts van Nederland
  • Do’s & don’ts bij de meest voorkomende valkuilen en oplossingen

Voor wie?

Dit programma is interessant voor bestuurders, managers, afdelingshoofden, leidinggevenden, teamleiders, coaches, medisch leiders, artsen, medisch of verpleegkundig specialisten of andere professionals die een (project)team aansturen en overige geïnteresseerden in de volgende branches en sectoren: ziekenhuizen, gezondheidszorg, zorg en welzijn, publieke sector, gemeentes, overheid, onderwijs en het bedrijfsleven.

Boekenpakket bij deze masterclass

Harthorend
Harry van de Pol
Harthorend
29,95
Luisterboek
Froukje Weidema
Luisterboek
23,50
We komen er wel uit
Heidi Nieboer
We komen er wel uit
22,99
25

Programma

9:00 Ontvangst
9:30 Opening
16:30 Afsluiting en borrel
9:00 Registratie en ontvangst
9:30 Opening en welkom door de dagvoorzitter Kjell Lutz
9:45 Wat houdt goed luisteren in en wat brengt het u en uw team?
Als leidinggevende zijn er veel redenen om goed te luisteren. Want als uw medewerkers ervaren dat u hen hoort, aanvoelt en begrijpt, maakt u de verbinding die nodig is om te kunnen sturen. Het zelfvertrouwen in eigen kunnen groeit, er ontstaat ruimte om te ondernemen en bovendien blijven uw mensen graag bij u werken en vallen ze minder snel ziek uit. Waarom lopen gesprekken dan niet altijd soepel en merkt u onvrede bij uw mensen? Heeft u toch niet goed geluisterd? Wat gaat hier mis? Maar bovenal, hoe luistert en reageert u dan wel op de juiste manier? U leert: - Wat luisteren in essentie is en hoe u dat doet - Welke luistervalkuilen er zijn en hoe u uw luisteren kunt verbeteren - Hoe u als manager luisteren wel (en niet) inzet om als team beter te presteren
11:00 Ochtendbreak
11:30 De kunst van ‘leeg’ luisteren en het belang van het uitstellen van uw oordeel
Mensen luisteren selectief. Vaak horen we alleen wat past binnen onze bestaande vooronderstellingen en ons eigen perspectief. ’Leeg’ luisteren daarentegen vraagt om een volledige interesse in de ander met focus, waardering en een open houding. Dit verreist reflectie op de eigen vooronderstellingen en aannames, en de bereidheid om die los te laten. Het uitstel van uw oordeel, oplossing of advies schept vertrouwen. Maar hoe doet u dat, en wat levert het op? Luister- en dialoogexpert Froukje Weidema laat u verschillende vormen van luisteren ervaren. U leert: - Hoe u luistert met ‘een open blik’ en uw oordeel uitstelt - Waar u wel en niet op moet letten bij uzelf en bij de ander - Wanneer en hoe vraagt u door bij het luisteren?
12:50 Lunch
13:50 Luisteren zonder je te laten gijzelen door je emoties
Als leidinggevende is het belangrijk om bij het luisteren naar uw medewerkers uw inlevingsvermogen te tonen. Toch lukt dit niet altijd in een gesprek. Mogelijk heeft de medewerker een boodschap waar u het absoluut niet mee eens bent, of voelt u juist volledig met hem of haar mee. Wanneer de spanning of emoties in een gesprek toenemen kunt u gegijzeld worden door uw eigen emoties of die van de ander. Het is de kunst en de kracht om begrip te tonen en gelijktijdig professioneel te kunnen blijven denken en handelen. Als politieonderhandelaar heeft Heidi Nieboer geleerd om onder hoogspanning, in situaties waarin het over mensenlevens gaat, te blijven luisteren én de juiste beslissingen te nemen. U leert: - Hoe u kunt herkennen wanneer u in een gesprek wordt gegijzeld door emoties - Wat het verschil is tussen empathie en sympathie - De balans vinden tussen inlevingsvermogen en professionele afstand houden
15:00 Middagbreak
15:20 Van discussie naar dialoog: Hoe stimuleert u het luisteren in teams?
Als mensen niet goed naar elkaar luisteren, zetten ze hun denken en handelen vast. In een sfeer van polarisatie, waarin mensen elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk, is er weinig ruimte voor zorgvuldige besluitvorming. Bereidheid én vermogen tot luisteren bevordert de samenwerking. Door bewust verschillen op te zoeken wordt er gezamenlijk geleerd, in plaats van gepolariseerd. Hoe houdt u die dialoog in uw team op gang? Aan de hand van herkenbare situaties scherpt u uw luistertechnieken aan. U leert: ⁠- Uw team te stimuleren verschillende standpunten te uiten en te onderzoeken - Focus aan te brengen in oeverloze discussies binnen teams - Altijd terug te keren naar de dialoog, ook als emoties hoog oplopen
16:30 Afsluiting en aansluitend napraat- en netwerkborrel

Sprekers

Harry van de Pol
Harry van de Pol
Harry van de Pol is trainer, coach en inspirator. Hij geniet ervan als mensen de weg naar binnen gaan. Ontdekken wie zij zijn en wat zij willen. Om vervolgens ook tevoorschijn te komen. Aan ánderen te laten zien wie zij zijn.
Froukje Weidema
Froukje Weidema
Froukje Weidema (1973) is gepromoveerd ethicus en van daaruit gespecialiseerd in de dialoog.  Haar School voor Dialoog Nederland biedt trainingen en consulten in  dialoogvaardigheden (vragen stellen, luisteren, oordeel opschorten) , onverschrokkenheid en zelfverstaan. Ook werkt Frouk aan Amsterdam UMC afd. Ethiek Recht en Humaniora en post-academisch beroepsonderwijs aan de Radboud-universiteit.
Heidi Nieboer
Heidi Nieboer
Heidi Nieboer, voormalig politieonderhandelaar, expert in het voeren van het spannende gesprek en auteur van 'We komen er wel uit ' (mei, 2024). Zij was als Expert Onderhandelingsstrategieën bij de Dienst Speciale Interventies van de Landelijke Eenheid gespecialiseerd in het onderhandelen met terroristen.
Kjell Lutz
Kjell Lutz
Kjell Lutz heeft organisatiepsychologie in Utrecht gestudeerd waarbij hij zich heeft gespecialiseerd in kennisoverdracht. Hij heeft vele soorten doelgroepen getraind: van advocaten tot food producenten, van accountants tot politiemedewerkers en van HR consultants tot gemeente ambtenaren.

Praktische informatie

Locatie

Van der Valk, Houten
Van der Valk Hoofdveste 25 3992 DH Houten

Routebeschrijving

Programma

9:00 Registratie
9:30 Opening
9:45 Harry van der Pol: Wat houdt goed luisteren in en wat brengt het u en uw team?
11:00 Break
11:30 Froukje Weidema: De kunst van 'leeg' luisteren en het belang van het uitstellen van uw oordeel
12:50 Lunch
13:50 Heidi Nieboer: Luisteren zonder je te laten gijzelen door je emoties
15:00 Break
15:20 Froukje Weidema: Van discussie naar dialoog: Hoe stimuleert u het luisteren in teams?
16:30 Afsluiting en borrel

Voorwaarden

De masterclass De kunst van het luisteren wordt georganiseerd door De Academie, onderdeel van Bohn Stafleu van Loghum. Voor de afhandeling en facturatie van uw aanmelding geven we uw persoonsgegevens aan deze partner door.
Bij uw inschrijving ontvangt u een van de drie boeken op deze pagina naa keuze: Harthorend, Luisterboek of We komen er wel uit.

Groepskorting
Komt u met 3 of meer personen dan kunnen u een groepskorting bieden. De prijs is dan €499 p.p. (excl. BTW). Meld je in een keer voor 3 personen (of meer) aan via deze site en geef in het opmerkingenveld aan dat je van de korting gebruik wilt maken. De factuur wordt hierop aangepast.

Annuleren
De annuleringsvoorwaarden van De Academie zijn van toepassing.
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengt de organisator € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening.
Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan wordt het volledige inschrijfbedrag berekenend.
Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.

Ook interessant voor u"

19 NOV
Seminar
Managers en medewerkers ervaren dat huidige organisatierollen en -modellen niet meer werken. Ze willen terug naar waar het in de praktijk werkelijk om zou moeten gaan: op zoek naar eigen verantwoordelijkheid en de klant centraal. Ze willen terug naar de bedoeling. Meer
525,-
27 NOV
Seminar
In een wervelend en gevarieerd programma krijg je inzichten om méér gedaan te krijgen. Je invloed te vergroten. Slimmer en sneller te overtuigen. Op 27 november krijg je wetenschappelijk bewezen inzichten die werken in de praktijk. Vaak is een kleine aanpassing al genoeg om groot effect te hebben. Meer
995,-
10 DEC
Seminar
Hét congres voor iedereen die mee wil werken aan gewenst gedrag in organisatie. Voor managers en HR-managers, leidinggevenden en medewerkers, voor coaches en HR-adviseurs die het verschil willen maken. Meer
595,-

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden