Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Strategisch merkenmanagement - Toekomstbestendig merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren

Erik Schoppen is medeauteur van ‘Strategisch merkenmanagement’, het branding standaardwerk op het gebied van toekomstgericht en duurzaam merkbeheer. De vijfde herziene editie is volledig gericht op duurzame merkbouw, op zowel economisch als sociaal en ecologisch vlak. In dit artikel vertelt hij waarom alleen duurzame merkbouw - de basis voor merkvertrouwen - nog toekomst heeft.

Erik Schoppen | 28 september 2022 | 3-4 minuten leestijd

Nu we in een tijdperk leven waarin merken en mensen verbonden zijn met alles en iedereen, is branding in de digitale, mentale en fysieke wereld relevanter dan ooit voor organisaties. Want de digitale wereld kan niet bestaan zonder een levensvatbare fysieke wereld. We zien daarom een merk(organisatie) in volledige samenhang met diverse waardedomeinen, waaronder economisch, mentaal, maatschappelijk en sociaal. Persoonlijk beschouw ik de toekomst van duurzaam merkbeheer en -leiderschap als een complete systeemverandering. Een merk is geen op zichzelf staande entiteit meer, maar intrinsiek verbonden met de vele systemen die eraan ten grondslag liggen: mentaal, fysiek en digitaal. We besteden daarom ook aandacht aan verbindende begrippen als connectivisme, waardeketens, ecologie en ecosystemen.

Vertrouwen, impact en duurzaamheid

Wat we belangrijk vonden is dat het boek niet alleen focust op brand management, maar ook op vertrouwen, impact en duurzaamheid. Niet alleen de financiële aspecten komen aan bod, maar er wordt ook dieper ingegaan op ecologische, sociale en duurzame merkmeerwaardecreatie. De klimaatcrisis gaat gevolgen hebben voor merkorganisaties, hun bedrijfsvoering en hun merkportfolio. Het creëren van financiële én maatschappelijke waarde zou dan ook een prioriteit moeten zijn voor iedereen die zich bezighoudt met het duurzaam bouwen van merken. Dat is dan ook de missie van ons boek: toekomstbestendige merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren in een duurzaam verbonden wereld. Daarom is dit boek relevant voor iedereen die met merken werkt, of je nu een bestuurder, strateeg, brand manager of designer bent.

Nieuwe editie, nieuwe onderwerpen

Ik ben ook blij dat we een aantal nieuwe onderwerpen behandelen in deze behoorlijk dikkere editie. Zo komt relatie- en stakeholdermanagement in een volledig nieuw deel aan bod (het boek bestaat uit vijf delen, 670 pag., red.). Hierin bespreken we onder meer de (psycho-)sociale lagen van vertrouwen en het bouwen van merkvertrouwensrelaties. Uiteindelijk blijft vertrouwen de duurzame essentie van een sterk merk. Dat begint bij een solide en menselijke basis; het bouwen en beheren van toekomstbestendige, betrouwbare en financieel sterke merken die ook een netto-positieve impact hebben op de planeet.

Merkmeerwaardekompas

Daarnaast introduceren we het merkmeerwaardekompas, een nieuw raamwerk voor het ontwikkelen van strategieën en ecosystemen voor meervoudige merkmeerwaardecreatie. Dit biedt een effectief communiceerbaar en strategisch houvast voor iedereen die met merken werkt. Aan de hand hiervan zijn alle hoofdstukken opnieuw ingedeeld en geactualiseerd naar de laatste stand van zaken, inclusief alles merkcases. Zo komen vanuit brand managementperspectief digitale merk & marketing ecosystemen, design thinking en brand customer journey mapping aan bod. Daarnaast behandelen we niet alleen duurzaam merkbeleid en CSR, maar bijvoorbeeld ook merk(klimaat)activisme.

De afgelopen vijf jaar hebben Ruud Heijenga en ik veel onderzoek gedaan om een betrouwbaar en wetenschappelijk onderbouwd naslagwerk te schrijven. Het boek bestrijkt het hele vakgebied van branding en biedt met alle modellen, stappenplannen en voorbeelden een strategisch én hands-on houvast voor bestuurders, managers, marketeers, designers of andere ontwikkelaars. Al met al is het niet alleen een theoretisch naslagwerk geworden maar ook een handboek met honderden foto’s dat als inspiratieboek ook lekker is om door te bladeren. Bij het boek is tot slot, een handige wegwijzerposter ontwikkeld om een sterk merk te bouwen, te meten en te beheren. Deze is gratis te downloaden op SMM5.NL of hier als papieren poster aan te vragen.

Over Kevin Lane Keller

Kevin Lane Keller is hoogleraar Marketing aan de Tuck School of Business van het Dartmouth College. Hij heeft gestudeerd aan de universiteiten van Cornell, Carnegie-Mellon en Duke. Aan het Dartmouth college geeft hij les over marketingmanagement en strategisch merkenmanagement en geeft hij lezingen over dat onderwerp.

Over Erik Schoppen

Drs. H.S. (Erik) Schoppen (1968) is merkexpert, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, ontwerper en auteur. Hij doet onderzoek naar duurzame merkpositionering en (merk)vertrouwen en publiceert hierover.

Over Ruud Heijenga

Ruud Heijenga (1963) studeerde in 1985 af in Bedrijfskunde- Textieltechniek aan de voormalige Hogere Textielschool in Enschede. Na een start in de reclamewereld als account manager bij het Enschedese bureau Interpublica leerde Ruud als hoofd Reclame en Visual Merchandising het retailvak bij de grootwinkelbedrijven in mode Duthler en Hout-Brox.

Over Vanitha Swaminathan

Vanitha Swaminathan is Thomas Marshall-hoogleraar Marketing aan de Katz Graduate School of Business, University of Pittsburgh. Zij is directeur van het Katz Center voor Branding.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden