Steeds meer professionals zetten de stap van loondienst naar een eigen bedrijf. Soms noodgedwongen vanuit ontslag of outplacement, vaak vanuit een verlangen om het ondernemerschap te ontdekken. Het is een spannende stap, die gepaard gaat met angst, onzekerheid en vooroordelen over wat ondernemen eigenlijk is. Sommigen zien zo veel beren op de weg dat ze er maar niet aan beginnen.
De overgang van vaste baan naar eigen bedrijf is inderdaad groot. Ondernemen vraagt om een andere mentaliteit dan werken in loondienst. In dit boek neem ik de werknemer mee langs de angsten en bezwaren om ondernemer te worden, wat helpt bij het bepalen of je die stap gaat zetten. Je hebt als ervaren professional al veel vaardigheden die je als ondernemer moet bezitten, zoals visie, leidinggeven, projecten managen, organiseren, oplossingen bedenken, netwerken, jezelf profileren en bovenal creativiteit.
Veel professionals realiseren zich pas bij een (dreigend) ontslag dat ze een achterstand hebben op het gebied van solliciteren, netwerken en werk vinden in deze tijd. Het creatieve vermogen dat hiervoor nodig is, is in veel banen niet aangeboord. Voor een wending in een carrière is het nooit te laat en gelukkig is de tijd nu meer dan ooit rijp om de gaten in je competentielijst te dichten. Met het leerzame pad van ondernemerschap, zal de werknemer direct zelf de regie nemen. Als je bereid bent te leren, dan is niets zo krachtig als daadwerkelijk DOEN!
In de winnaarsformule heb ik zowel de ondernemer (zijn motivatie, missie en mindset) als de elementen publiek (doelgroep en netwerk), product (dienst), planning, presentatie, marketing en voortdurend leren opgenomen. Hiermee onderscheidt deze formule zich van de traditionele marketing-mix. De ondernemer zelf is namelijk de belangrijkste motor achter het slagen van een bedrijf. Alle elementen beïnvloeden elkaar over en weer. Vandaar een formule. De uitkomst is verrassend: Ondernemen in overvloed. Omdat er altijd kansen, oplossingen, mogelijkheden, ideeën en middelen zijn. Als het ene niet lukt, probeer je het andere. Als een oplossing niet voldoende is voor een klant, lever je meer, wat anders of je ontwikkelt een nieuw product samen met de klant.
Van ondernemerschap bestaan vele definities. In de huidige innovatieve en duurzame maatschappij met nieuwe businessmodellen is financiële winst maken niet altijd meer het eerste doel van een bedrijf. Daarom ga ik uit van een definitie voor ‘sociaal’ ondernemerschap: ‘Een sociaal ondernemer heeft als primair doel het creëren van maatschappelijke meerwaarde en doet dat op een ondernemende manier.’ Die meerwaarde kan een gezond product, huis of inrichting zijn, of een techniek die je leven aangenamer maakt.
Ondernemerschap is in de huidige tijd speels, inspirerend, innovatief en flexibel. Je kunt ook als zelfstandige professional ondernemen, ondernemen aan de keukentafel of enkel via internet. Of nomadisch werkzaam zijn, binnen je regio of deels in het buitenland. Ook voor hen die vastbesloten zijn niet een onderneming te starten is dit boek geschikt: het gaat over zelf de regie nemen, verantwoordelijkheid nemen voor jouw ontwikkeling en groei.
Wat betekenisgevend werk is, is een belangrijke vraag om mee te beginnen voor de werknemer, want met jouw antwoord hierop zal iedere volgende stap veel vloeiender gaan. Je reflecteert op vragen over jouw pad, jouw levensdoelen en uiteindelijk je sweet spot: die activiteiten die tot betekenisgevend werk leiden. Vervolgens richt je je op de buitenwereld. Hoe pak je ondernemerschap aan? Ik start met je klant, die is allesbepalend, want jouw toekomstige klant bepaalt hoe je product of dienst er uit komt te zien. Marketing is verweven in alle elementen van de formule en gaat ongemerkt, wat een verademing is voor menig professional! Zo leidt de winnaarsformule naar moeiteloos ondernemen.
Leni Minderhoud helpt 45-plus professionals om de stap te zetten Van werknemer naar ondernemer. Ze is de auteur van Van werknemer naar ondernemer.