Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Monique Haarhuis

‘Meer samenwerking nodig tussen organisatie- en communicatie- adviseurs’

Vreemd genoeg is Veranderkunst pas het eerste boek over de raakvlakken tussen organisatie- en communicatieadvies. Terwijl die twee disciplines toch alles met elkaar te maken hebben. Monique Haarhuis, medeoprichtster van het platform OrgComm en co-auteur van het boek, legt uit waarom.

Pierre Spaninks | 10 februari 2010 | 3-4 minuten leestijd

Wie of wat is OrgComm?

OrgComm is een platform voor kennisuitwisseling tussen organisatie- en communicatieadviseurs. Ik heb het ruim zeven jaar geleden opgericht samen met Willy Brouwer, min of meer als uitvloeisel van mijn afstudeerscriptie voor de studie Bedrijfscommunicatie. Dat was een onderzoek naar de overlap van organisatie- en communicatieadvies.

Wat moeten we ons voorstellen bij die kennisuitwisseling binnen OrgComm?

Tijdens onze bijeenkomsten staat de praktijk centraal. We behandelen altijd cases of onderwerpen die voor beide vakgebieden interessant zijn. We kijken dan vanuit verschillende gezichtspunten en we passen andere oplossingen toe in de dagelijkse praktijk van veranderprocessen. Dat leidt tot boeiende discussies, met name als we elkaar de vraag voorleggen hoe je in een bepaald traject te werk zou gaan. Organisatieadviseurs en communicatieadviseurs kiezen vanuit hun referentiekaders regelmatig voor andere oplossingen, maar soms komen ze verrassend genoeg ook overeen.

En wat levert dat op?

Om te beginnen is het een gezamenlijke zoektocht die de deelnemers veel herkenning biedt. Vervolgens vonden wij het waardevol om de inzichten die wij in de afgelopen jaren hebben opgedaan met meer mensen te delen dan alleen de OrgCommers. Daarom hebben we onze verkenning verbreed en een kijkje in de keuken genomen bij tien verschillende organisaties. Daar is Veranderkunst uit voortgekomen. De boodschap van dat boek is dat we steeds meer over onze eigen grenzen heen moeten kijken, want directies hebben een steeds grotere behoefte aan integrale oplossingen.

Eerlijk gezegd vinden wij het nogal voor de hand liggen dat organisatieadviseurs en communicatieadviseurs elkaar nodig hebben. Maar kennelijk komt die samenwerking niet vanzelf. Waar zit hem dat in?

Naar mijn idee spelen daarin meerdere aspecten een rol. Enerzijds weten directies vaak niet welke discipline ze moeten betrekken in een veranderproces. Een veranderproces loopt doorgaans al een tijdje voordat men er aan denkt om er meerdere disciplines, zoals communicatie bij te betrekken. Je start dan niet gelijkwaardig. Anderzijds kijken organisatieadviseurs en communicatieadviseurs regelmatig niet verder dan hun eigen vakgebied en proberen ze in hun eentje het totale probleem om te lossen. Het is beter als ze weten waar de grens van hun vakgebied ligt en wanneer ze iets moeten overlaten aan een andere discipline.

Heeft het ook niet te maken met verschillen in opleiding en carrièrepatroon? Organisatieadviseurs hebben meestal een universitaire studie economie of bedrijfskunde gevolgd en hebben vaak al in het begin van hun carrière aan allerlei functies binnen organisaties kunnen ruiken. Communicatieadviseurs hebben eerder een HBO-opleiding of komen uit communicatieopleidingen aan letterenfaculteiten. Dat is nogal een verschil, ook in niveau.

Het zou kunnen dat zulke verschillen een rol spelen in de beroepspraktijk. Je ziet in elk geval dat organisatieadviseurs makkelijker toegang hebben tot het topmanagement dan communicatieadviseurs. Dat zou daarmee te maken kunnen hebben. Maar binnen OrgComm merk ik weinig van dat niveauverschil, als het al bestaat. Daar zijn beide disciplines gelijk vertegenwoordigd en nemen ze elkaar over en weer heel serieus. Ze ervaren namelijk in de praktijk de meerwaarde van de samenwerking en willen van elkaar leren.

Misschien is OrgComm dan wat dat betreft een beetje een eiland?

Ha ha, dat zou kunnen. Dan is OrgComm een mooi plekje dat steeds meer ontdekt zal worden. Reden te meer om ons verhaal duidelijk over het voetlicht te brengen. Ik hoop dat het boek daarbij helpt, en het congres dat we naar aanleiding daarvan op 8 februari hebben georganiseerd.

Over Pierre Spaninks

Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) was tot zijn pensionering in 2021 zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Hij kreeg landelijk bekendheid als ZZP-expert. Voordien had hij gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Tegenwoordig legt hij zich toe op de Egyptologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Willy Brouwer, Wim Elving, Raymond Schra
Veranderkunst

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden