Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Interview

Regisseur Maartje Bakers

‘Ik wil de realiteit onderzoeken’

De financiering voor De Manager, de documentaire die Maartje Bakers in voorbereiding heeft, is rond. De film – waarover we in 2021 al eerder publiceerden – verschijnt in 2025 in de bioscoop. ‘Managers zitten vaak tussen twee vuren, enerzijds het streven naar targets in het belang van de organisatie en anderzijds je mensen blijven motiveren.’

Hans van der Klis | Jeroen Kiers, BIND | 26 oktober 2023 | 3-4 minuten leestijd

Het doel van de documentaire De Manager is een beeld te schetsen van de manier waarop organisaties invulling geven aan modern leiderschap. En wat is daarvoor beter geschikt dan het feedback- en functioneringsgesprek? Dat is uiteindelijk toch het moment waarop duidelijk wordt hoe de verhoudingen tussen managers en medewerkers liggen. De film geeft managers een podium waarop zij hun persoonlijke leiderschapsstijl kunnen laten zien. Duidelijk wordt hoe steeds meer bedrijven bezig zijn om te groeien naar nieuwe manieren van leidinggeven.

‘We hebben proefopnames gemaakt en je ziet dat het voeren van een goed functioneringsgesprek uitdagend is voor beide partijen, vooral als er wat op het spel staat’, vertelt Bakers. ‘Heel fascinerend om te zien voor een grote groep kijkers, omdat we bijna allemaal wel eens in die situatie zitten.’

Bakers werkt, geholpen door twee researchers en filmproducent BIND, al tweeënhalf jaar aan haar film. In die tijd is er wel het een en ander veranderd. ‘Toen ik begon, was het een werkgeversmarkt. Inmiddels is de balans verschoven in het voordeel van de werknemer. In plaats van dat het uitsluitend om de beoordeling gaat, is het nu bijvoorbeeld ook de vraag wat de organisaties kunnen betekenen voor de ontwikkeling van de medewerkers. Werknemers krijgen vaak meer persoonlijke aandacht en zijn veeleisender. Het discours verandert.’

Dat maakt de positie van de manager niet eenvoudiger, vervolgt Bakers. ‘Toen ik nog niet zo veel van het onderwerp wist, dacht ik dat managers hun eigen lijn kunnen volgen. Maar de meesten krijgen opdrachten van hogerhand. Dat is geen gemakkelijke positie. Moeten ze empathisch zijn of overkomen als daadkrachtige leiders met eerlijke feedback? Medewerkers hebben hun eigen belang. Ze zijn veeleisender en willen zich blijven ontwikkelen. Als dat niet lukt, zoeken ze al snel een andere werkgever.’

Op zoek naar nieuwe personages

Tijdens de voorbereiding vond Bakers verschillende organisaties en leidinggevenden bereid mee te werken; van een schadeverzekeraar, zorginstelling en startup in de energiebranche, tot een horecabedrijf, een school en meer. Nu de financiering rond is, heeft ze ruimte voor enkele aanvullende managers/organisaties om mee te doen. In de film komen er een stuk of veertien: grote en kleine bedrijven uit verschillende sectoren en overheidsinstellingen. Managers met diverse stijlen en niveaus. ‘Managers komen in de film met tableaushots in beeld, medewerkers hoor je alleen. Daarnaast filmen we hoe managers getraind worden in leiderschapstechnieken of tijdens coaching reflecteren op hun eigen rol.’

‘Normaal gesproken vinden functioneringsgesprekken plaats achter gesloten deuren, leidinggevenden hebben daardoor weinig vergelijkingsmateriaal. Ik heb gemerkt dat veel leidinggevenden en organisaties nieuwsgierig zijn. Naar hoe anderen het doen, naar hoe ze het zelf doen. En wat de effecten daarvan zijn. Ik denk dat meedoen ook slim kan zijn: het biedt organisaties de kans om zich te profileren met hun aandacht voor leiderschap. Mocht je dan iets fout doen, dan is dat nog altijd duizendmaal beter dan dat je helemaal géén aandacht hebt voor dit onderwerp.’

Bakers heeft zich goed voorbereid. Ze heeft talloze managers gesproken en haar licht opgestoken bij managementdenkers als auteur Jaap Peters, bedrijfskundig historicus Marjolein Quené, ze sprak topmanager Toon Gerbrands en coach Andor de Rooy. Ze heeft kortom een scherp idee waar de film naartoe gaat. ‘Ik zoek niet alleen maar mooiweergesprekken, ik ben tenslotte geen reclamemaker. Ik wil juist de realiteit onderzoeken. De dilemma’s waar managers voor staan, de keuzes die ze maken en zien wat hun persoonlijke stijl en aanpak toevoegt. Met als doel dat we iets van elkaar kunnen leren.’

Geïnteresseerd? Neem contact op met Maartje via info@bindfilm.nl

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden