De winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2023 is AI in Marketing door Charida Dorder. De jury beoordeelt het boek, dat verscheen bij uitgeverij Van Duuren Management, als het meest vernieuwende, inspirerende en relevante marketingboek van het afgelopen jaar. De beslissing was unaniem.
De jury bestond uit 12 mensen, met Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School) als voorzitter. Op de website van Platform Innovatie in Marketing schrijft de jury: ‘Charida’s boek neemt eventuele angst voor AI weg. Het laat zien dat Artificiële Intelligentie een enorm sterk instrument kan zijn voor de marketeer. AI helpt bijvoorbeeld met onderzoek, klantrelaties, marktanalyse, marketingplannen, campagnes en ga maar door. Het boek is een wake-up call. Het geeft veel praktische handvatten en je krijgt zin om zelf professioneel met AI aan de slag te gaan.’
Naast de PIM Marketing Literatuur Prijs is ook bekendgemaakt welk boek er met de titel beste Marketingstudieboek vandoor mocht. Dat is Handboek Strategische B2B-Marketing door Dr. Jean-Pierre Thomassen. Het boek, verschenen bij uitgeverij Boom, was ook de runner-up voor de PIM Marketing Literatuur Prijs, zo staat te lezen op de website van PIM.
Tot slot is er de prijs voor de categorie De Bewustmaker: Een boek dat een specifiek onderwerp behandelt dat niet 'typisch marketing' is, maar wel van invloed is op het marketingvak. In 2023 is dat Speak up Now! - Marketing in times of climate crises, van auteur Wim Vermeulen, dat verscheen bij uitgeverij Lannoo Campus.
Genomineerden
Er waren voor deze editie 8 genomineerden. In alfabetische volgorde zijn dat: AI in marketing (Charida Dorder), De Ruwe Diamant (Steven van Belleghem), Handboek Strategische B2B Marketing (Jean-Pierre Thomassen), Salestech (Hanneke Vogels), Speak up now! (Wim Vermeulen), Strategisch Brand Design (Roel Stavorinus), The Customer Leader (Henry Robben en Rudy Moenaert), Why your customer experience program will fail (Friederike Niehoff en Aleksandra Pilniak).
Over de Marketing LiteratuurPrijs
De PIM Marketing Literatuur Prijs wil een stimulans zijn voor de ontwikkeling van het marketingvakgebied als integrale bedrijfsfunctie die betekenisvolle impact maakt. Het belangrijkste criterium is dat de auteur vernieuwende inzichten voor het marketingvak weergeeft en deze vertaalt naar de praktische marketingpraktijk. Uit de ingezonden boeken wordt een longlist samengesteld, hieruit volgt een shortlist en tot slot kiest de jury winnaars in drie categorieën. De boeken die in aanmerking komen zijn gepubliceerd in de periode oktober 2022 tot en met september 2023 en komen voort uit de Nederlandse en Belgische marketingwereld.
Sfeerimpressie
Auteur en managing partner van dutchmarq Paul Hassels Mönning was aanwezig bij de uitreiking van de prijs. Hij maakte een mooie video-impressie van het programma én de bekendmaking van de winnaar.
Over Managementboek Redactie
Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.