Artis als casestudy voor De kracht van passie: dat is bepaald geen voor de hand liggende keuze. Maar de avondlijke rondleiding waar Paul Moers en zijn genodigden door de Artis-vrijwilligers werden onthaald, laat zien dat hij het aan het rechte eind had met zijn keuze.
Artis was in 2001 bijna failliet, maar is onder leiding van de voormalig filmproducent Haig Balian (‘Het meisje met het rode haar’, ‘Schatjes!’, ‘Terug naar Oegstgeest’) uit het dal gekropen. Bij zijn aantreden heeft Balian, die in zijn jeugd nog zoöloog wilde worden, opnieuw geformuleerd wat het doel moest zijn van Artis. In plaats van een mausoleum voor uitstervende diersoorten wil Balian dat Artis zich tot een plek ontwikkelt waar mensen leren over het belang van de natuur. En dan niet eens alleen van de ‘Big Five’, maar ook van de micro-organismen. Meer dan een dierentuin is Artis immers een mensentuin, het is een plek die voor mensen is gemaakt.
Moers, die een deel van zijn studententijd doorbracht aan de overkant van de straat en soms hele nachten werd wakker gehouden door het gekrijs van de dieren, voert Artis op als casestudy van hoe je als merk aan verwondering kunt werken. Het verhaal over de veranderingen die Haig Balian doorvoert maakt deel uit van het grote betoog over het belang van passie. Dat is misschien een wat platgetreden term, maar het gaat om de vraag hoe je mensen binnen je organisatie in beweging krijgt.
Moers heeft uitgezocht dat slechts 19 procent van de werknemers bevlogen is, dat 50 procent de doelen van het bedrijf niet kent, dat 25 procent denkt invloed te hebben op wat er binnen het bedrijf gebeurt en dat slechts 10 procent denkt dat zijn bijdrage aan het bedrijf wordt gewaardeerd. Alarmerende cijfers, vindt Moers, want bevlogen werknemers zijn nodig om de vonken eraf te laten vliegen, zegt hij. In zijn boek ontleedt hij het hele mechanisme dat aan het creëren van gedrevenheid bij je medewerkers ten grondslag ligt. Daarbij besteedt hij ook aandacht aan de rol van het leiderschap en de boodschap die het bedrijf wil uitstralen.
Eigenlijk zou de complete bedrijfsvoering in het teken van passie moeten staan, vindt Moers. Passie zorgt voor energie en energie maakt jouw bedrijf aantrekkelijker voor de afnemers. ‘Als het aan mij ligt stelt elk bedrijf een CPO aan’, zegt hij enthousiast. ‘Een chief passion officer. Want passie is een voorwaarde voor succes.’
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.