Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Ambitieus nieuw handboek voor marketingcommunicatie

De boekpresentatie moest en zou in Carré plaatsvinden, dat was zo ongeveer de belangrijkste eis bij het zoeken van een uitgever. En dus werd het Carré. Het is tekenend voor de ambities van Guy van Liemt en Gert Koot met hun nieuwe handboek Marketingcommunicatie in 14 stappen, onlangs verschenen bij Noordhoff.

Hans van der Klis | 11 januari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Om misverstanden uit de weg te helpen: nee, de grote zaal van Carré zat niet vol. De presentatie vond plaats in een kleinere zaal, vier hoog, met schitterend uitzicht over Amsterdam. Maart toch: Guy van Liemt en Gert Koot, adviseurs en docenten bij marketingcommunicatieopleiding SRM, hebben dan toch maar mooi in Carré gestaan. Het was de bekroning van een zeven jaar durend project, een worsteling soms, waarmee de twee auteurs een nieuwe standaard hebben willen formuleren voor de opleiding voor marketingcommunicatieprofessionals. Ze lijken een heel eind te zijn gekomen: nu al hebben drie vooraanstaande opleidingen laten weten het handboek te gaan gebruiken en de eerste recensies zijn lovend.

De eerste aanzet voor het nieuwe handboek voor de opleiding tot marketingcommunicatieprofessional te schrijven dateert van 2008, toen Koot zich liet ontvallen dat online nu toch echt een integraal onderdeel van het programma moest worden. Van Liemt was het met hem eens en liet John van der Stam, directeur van SRM, weten dat het curriculum wel enigszins aangepast moest worden. Van Liemt deelde de zorg van marketingprofessor Byron Sharp, die heeft vastgesteld dat er steeds meer kritiek ontstaat over marketeers en marketingcommunicatieprofessionals. ‘Zij weten onvoldoende waar ze mee bezig zijn, het gebrek aan kennis is onthutsend.’ En uit de Nationale MQ-test van het NIMA is naar voren gekomen dat juist communicatie de achilleshiel van veel marketeers is. ‘Weliswaar is de kennis van ons vak voor een belangrijk deel voorhanden, maar die is nog nooit van A tot Z opgeschreven’, stelt Van Liemt.

Het programma van de opleiding ging op advies van Van Liemt volledig op de schop. Er was één probleem: de bestaande literatuur voldeed niet. Aanvankelijk kozen zij ervoor om overal en nergens artikelen vandaan te plukken voor het nieuwe curriculum. ‘We hebben een geheel nieuw kopieerapparaat moeten aanschaffen, waarmee we jaarlijks zo’n 175.000 pagina’s in kleur afdrukten’, herinnert Van der Stam zich. Die machine stond haast continu te stampen, tot grote zorg van de financiële man van de opleiding. Diens opluchting was groot toen Van Liemt en Koot in 2011 aankondigden zelf een handboek te gaan schrijven, al wist hij toen nog niet dat het nog wel even zou duren voordat het werkelijk verscheen.

De ambities van Van Liemt en Koot waren niet gering. Het nieuwe curriculum had zich reeds bewezen: de slagingspercentages waren van tegen de 70 procent gestegen naar 95 procent. Maar een handboek schrijven is van een andere orde dan een stapel artikelen bijeen zoeken. Een handboek gaat niet over een enkel onderwerp, maar over een heel vakgebied, dat bovendien heel erg in beweging is. Van Liemt en Koot deden het er bovendien bij, naast hun bestaande werk. Zo begonnen zij een wat uiteindelijk een zeven jaar durende worsteling werd, een gevecht om alle aanwezige kennis te bundelen en het volume toch binnen de perken te houden. Het heeft geleid tot een 700 pagina’s tellend boek. De leidraad is het 14-stappenplan waarmee Van Liemt al jaren werkt en veel succes boekt. ‘Wij sluiten de opleiding bij SRM al jaren af met live cases met echte klanten’, vertelt Koot. ‘En tot mijn verbazing wonnen de groepjes van Guy altijd. Hoe krijgt hij dat toch voor elkaar, dacht ik altijd. Totdat het mij begon te dagen: het was de systematiek die hij zijn studenten bijbracht.’

Marketingcommunicatie in 14 stappen is een indrukwekkend boek geworden, een handboek waarin online en offline naadloos in elkaar overlopen, waarin de marketingcommunicatie volledig geïntegreerd is met de marketing zelf en waarin verschillende sleutelbegrippen een nieuwe lading hebben gekregen. De recensies zijn zoals gezegd lovend. Marketing- en retailstrateeg Rupert Parker Brady: ‘Met het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen hebben Guy van Liemt en Gert Koot het nieuwe standaardwerk geschreven. Een must voor (aspirant-)marketeers die willen overleven in een wereld waar merken vechten om hun bestaansrecht.’

Over Hans van der Klis

Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden