Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Opinie

Geboekstaafd - De top 3 van Thomas Blekman

Thomas Blekman is ondernemer, spreker en clinical professor aan de RSM Erasmus Universiteit. Alles wat hij doet, draait om het ontsluiten van ondernemend gedrag. In Ondernemer in 100 dagen deelt hij zijn aanpak om te komen tot nieuwe verdienmodellen en werkelijke omzet. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.

Nienke van Oeveren | 23 mei 2016 | 1-2 minuten leestijd

1 The Startup Owner's Manual

Steve Blank, Bob Dorf

‘Steve Blank en Bob Dorf hebben als ware grondleggers een immense impact op hoe wij vandaag de dag ondernemen; beginnen met een idee, dit valideren, naar de klant gaan en daarna pas de markt op. Steve Blank is daarmee dus heel impactvol in de manier waarop ik start-ups de wereld in help; gedisciplineerd en in kleine stappen. Ik grijp steeds terug naar Blanks dikke handboek en haal er steeds weer nieuwe dingen uit.’

2 Multipliers

Liz Wiseman, Greg McKeown

‘Liz Wiseman en Greg McKeown maken een verhelderd onderscheid tussen diminishers en multipliers. De eerste groep leidinggevenden zijn uitstekende vakmensen; je wilt ze daarom graag volgen, maar merkt in tweede instantie dat je hier zelf niet door groeit. Multipliers zijn leidinggevenden die talenten ontsluiten bij anderen; daar wil je graag voor werken. Ik kijk sindsdien kritischer naar vakmensen die leiding geven. Het is vooral fijn om voor een multiplier te werken als de uitkomst van je project niet bekend is; daarbij moet het team adaptief zijn.’

3 What Do You Do With an Idea?

Kobi Yamada, Mae Besom

‘Alle managementboeken zouden zo eenvoudig moeten zijn als het prentenboek What Do You Do With an Idea? Het gaat over de onzekerheid die een kind voelt bij het hebben van een idee; zal ik het vertellen? Gaat iemand er mee aan de haal? Misschien vindt iemand het raar! Maar ik kan er niet niet mee bezig zijn! Als je je idee aandacht geeft, wacht je begeisterung, prachtig geïllustreerd als een soort hemel. Kinderen lees je steeds hetzelfde boek voor - ik hoop dat de boodschap van dit boek een mantra voor kinderen en hun ouders wordt.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden