Veel mensen schrijven heel anders dan ze praten. Als ze op een feestje tegen de buurman over hun werk vertellen, ontstaat er een leuk gesprek. Maar zodra ze iets op papier moeten zetten, slaat de stijl ineens totaal om. Informeel wordt formeel, beleving wordt beleid en woorden zijn ineens onnodig ingewikkeld. Uwerzijds? Jongstleden? Ons schrijven? In aansluiting op? Het slaat allemaal nergens op. Het schrijft niet prettig en het leest niet prettig.
Kijk naar sollicitatiebrieven. Daarin staat vaak dat iemand ‘woonachtig’ is in zijn woonplaats en ‘werkzaam’ bij een bedrijf. Waarom is dat? Als ik met iemand praat, vertel ik altijd waar ik woon en waar ik werk. Nooit waar ik ‘woonachtig en werkzaam’ ben. Maar op de een of andere manier denken veel mensen op papier: ‘laten we het eens even lekker ingewikkeld opschrijven. Zal wel zo horen’.
Het boek gaat niet alleen over het eenvoudiger maken van teksten. Natuurlijk komen onze ergernissen over wollige taal voorbij. Maar het boek is veel meer een gids om ijzersterke teksten te schrijven. Teksten die met plezier geschreven en gelezen worden. Allerlei teksten komen daarbij aan bod.
Neem websites. De ‘over ons-pagina’ bijvoorbeeld. Een ontzettend belangrijke pagina op je website, maar de verhalen die daar staan zijn negen van de tien keer dramatisch. Veel te braaf en te voorspelbaar. Met een enorm afhaakrisico. Ons boek laat zien hoe je ervoor zorgt dat je bezoeker niet meer wegklikt. Sterker nog, hij wil meteen zaken met je doen.
Vergeet niet, mensen zien dagelijks duizenden woorden. Dan moet jouw tekst dus wel opvallen. En op zijn minst een beetje te pruimen zijn. Geen egoteksten, geen beleidsteksten, geen clichés. En dat is echt niet zo moeilijk. Je moet alleen even weten hoe. We vergelijken het wel eens met koken. Je gerecht is alleen smakelijk als je met aandacht kookt.
Brieven. Ook zo’n drama. Veel brieven die bedrijven naar hun klanten schrijven, beginnen met vier alinea’s prietpraat, om vervolgens in de laatste alinea pas ter zake te komen. ‘Ons beleid zus, ons beleid zo en oh ja, we komen volgende week uw woning isoleren.’ Helaas, de lezer was al pleite.
Als je de clou voor het laatst wilt bewaren, kun je beter een thriller schrijven. Niemand gaat even lekker zitten met een goed glas wijn en een zakelijke brief. Mensen lezen namelijk geen brieven voor hun plezier. Het is gek dat zo weinig bedrijven zich dat realiseren. En ondertussen vrolijk doorratelen met hun op-de-borst-klop-teksten over beleid, visie en missie. Een gemiste kans dus.
Schrijf eens even normaal, joh! is eigenlijk een kookboek voor teksten. Welke ingrediënten moet je gebruiken om tot de lekkerste teksten te komen? We hebben er zelfs een model voor ontwikkeld: het S1 tot en met S5-model. Van smaakloze naar smaakmakende teksten. Of zelfs smaaktartend voor ijzersterke socialmediateksten.
We geven met ons boek glimlachgarantie. Dat durven we gerust aan gezien de bijzondere schrijfstijl. En omdat het ver weg blijft van droge kost. Er staat ook niets in over grammatica. We denken de lezer een groter plezier te doen met praktische tips, oefeningen en bijzondere testjes. Bijvoorbeeld de Moest-Er-Nog-Eens-Bijkomen-Van-Niet-test. Zoiets vind je in geen ander taalboek. We laten zien dat iedereen kan schrijven. Als je maar oog hebt voor de lezer.
Het bonushoofdstuk over het schrijven van columns maakt het boek compleet. Schrijf eens even normaal, joh! is een boek voor iedereen die wel eens schrijft. Brieven, e-mails, verslagen, offertes, webteksten, blogs, teksten voor sociale media. Wat voor tekst dan ook. Het is een regelrechte eyeopener. En allesbehalve doorsnee.
Willem Verdaasdonk is medeoprichter van Taaluilen, een bedrijf dat organisaties helpt op een makkelijke en menselijke manier te communiceren. Hij is trainer, adviseur en inspirator. Tijdens zijn schrijftrainingen zien cursisten dat schrijven voor iedereen weggelegd is. Ze krijgen er plezier in.
Rick Evers is communicatieadviseur, columnist, tekstschrijver en trainer. Als eigenaar van Jou | tekst & training helpt hij mens en organisatie aan krachtige teksten. Zijn motto bij al zijn teksten en trainingen: het gaat niet om jou, het gaat om je lezer.
Ze zijn de auteurs van Schrijf eens even normaal, joh!
Over Rick Evers
Rick Evers is communicatieadviseur, columnist, tekstschrijver en trainer. Als eigenaar van Jou | tekst & training helpt hij mens en organisatie aan krachtige teksten. Zijn motto bij al zijn teksten en trainingen: het gaat niet om jou, het gaat om je lezer.
Over Willem Verdaasdonk
Willem Verdaasdonk is medeoprichter van Taaluilen, een bedrijf dat organisaties helpt op een makkelijke en menselijke manier te communiceren. Hij is trainer, adviseur en inspirator. Tijdens zijn schrijftrainingen zien cursisten dat schrijven voor iedereen weggelegd is. Ze krijgen er plezier in.