Geen leuke dingen. Binnen weinig organisaties is er animo om, zonder dat zich iets concreets aandient, daar nu eens flink over na te denken. Toch is dat precies wat ik in mijn boek CRISIS bepleit: bereid je voor op allerlei situaties waar je niet op zit te wachten.
Niemand houdt van crisis. Maar bedenk wel, meestal zullen jouw stakeholders je niet kwalijk nemen dat je in een crisis belandt, tenzij je er natuurlijk een grote puinhoop van hebt gemaakt. Nee, stakeholders zullen je beoordelen op de manier waarop je met jouw crisis omgaat. Klanten lopen niet weg vanwege een incident, ze gaan alleen naar de concurrent als je niet goed reageert. Leveranciers stoppen de toevoer alleen als jij je crisis niet goed onder controle houdt. Politici en overheden houden vergunningen niet zomaar in. Dat doen ze vooral als ze denken dat jij daar niet goed mee omgaat.
Daarom is het dus belangrijk om een crisis-draaiboek te maken. Hoe dat moet beschrijf ik stap voor stap in mijn boek CRISIS. En de belangrijkste les van het boek staat meteen al op een van de eerste bladzijden: 75% van al je crisismanagement doe je vóór er iets misgaat. Dus in de tijd dat alles vlekkeloos verloopt en er geen vuiltje aan de lucht is. In vaktermen: dat doe je tijdens peacetime.
Aan de hand van een aantal checklists bouw je aan je crisishandboek. Een paar voorbeelden: je formeert een crisisteam en oefent met hen totdat patronen en werkwijzen zijn vastgesteld. Je maakt scenario's van mogelijke risico's en denkt na over hoe je met verschillende situaties om zou willen gaan. Je brengt je stakeholders in kaart en analyseert wat ze van jou nodig hebben en je maakt templates voor al je communicatiemiddelen.
Als er dan onverhoopt een crisis uitbreekt, heb je door die zorgvuldige voorbereiding opeens veel tijd en ruimte om de puntjes op de i te zetten en aan je eigen medewerkers en de buitenwereld te laten zien dat jij in staat bent om ook deze vervelende situaties het hoofd te bieden.
In CRISIS laat ik zien dat een goede voorbereiding kan voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en een crisis langer duurt dan strikt noodzakelijk. Ik ga dieper in op het begrip reputatie en geef aan hoe je kan voorkomen dat de reputatie van jouw organisatie onnodige schade lijdt als gevolg van een crisis. Ik laat zien hoe een crisis zich vaak volgens patronen ontwikkelt en hoe je in elke fase van jouw crisis optimaal kan communiceren. Bij de inzet van communicatiemiddelen sta ik trouwens ook nog stil bij de inzet van corporate social media, en specifiek hoe die in een crisis gebruikt kunnen worden.
Ik maakte voor het schrijven van CRISIS gebruik van mijn ruime ervaring bij grote bedrijven. Ik verzamelde door de jaren veel voorbeelden van goed, matig en slecht crisismanagement en gebruik die in mijn boek om mijn aanpak te illustreren. Die voorbeelden zijn herkenbaar voor iedere manager en communicatie- of PA-professional. Ze zijn ook herkenbaar bij ieder bedrijf: zowel productiebedrijven met grote ongevalsrisico's als dienstverlenende bedrijven, waar de reputatierisico's op andere terreinen liggen.
Kan je elke crisis voorkomen? Nee, was dat maar zo. Maar je kan wel zorgen dat jouw crisis zo min mogelijk schade oplevert. En daarvoor is dit boek.
Over Lukas Burgering
Lukas Burgering werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom communicatie, reputatie, crisis en mediastrategie. Hij adviseerde verschillende grote concerns, maar ook kleinere organisaties over tal van vraagstukken.