Maffiaorganisaties zijn miljardenbedrijven die veel succes hebben met onorthodoxe maar effectieve methoden. In de literatuur en het onderwijs zijn we heel erg geneigd om alleen te willen leren van zogenaamde nette bovenwereldorganisaties. Maar waarom leren wij niet van succesvolle onderwereldorganisaties? Zij kunnen niet zo succesvol zijn als ze hun zaakjes niet strak georganiseerd hebben, toch? Wanneer je de criminele elementen van deze bedrijven bevriest en puur kijkt naar de bedrijfsvoering zijn er wel degelijk lessen te leren van deze organisatie. Welke? Dat lees je in het boek: Van Capo tot CEO.
Mystieke wereld
Natuurlijk denken veel mensen bij maffia direct aan verdriet, chantage en geweld. Maar ook aan de Godfather, the Soprano’s en Al Pacino. Mensen zijn al tientallen jaren geboeid door deze mystieke wereld waarvan maar weinigen echt weten hoe deze in elkaar zit. De drie grootste stromingen binnen de Italiaanse maffia zijn bij elkaar goed voor zo’n 150 miljard omzet per jaar, en dat met zo’n 14.000 medewerkers.... Natuurlijk is een groot gedeelte van deze omzet verkregen uit illegale activiteiten, maar deze moeten ook georganiseerd worden. Het zogenaamde ‘first time right’ principe geldt echt niet alleen binnen ‘normale’ organisaties, maar ook binnen de Italiaanse maffia.
Transparantie
Er zijn veel partijen die schreeuwen om transparantie, zowel in het bedrijfsleven als in de politiek. Alsof meer informatie delen met mensen gaat leiden tot een betere uitvoering of strategie. De Italiaanse maffia werkt vanuit een ‘need to know’ principe: je krijgt de informatie die je nodig hebt. Alle andere informatie (over andere projecten bijvoorbeeld) leid je alleen maar af van je kernactiviteiten. In het bedrijfsleven zorgt transparantie in sommige gevallen voor onnodige vertraging omdat mensen bepaalde informatie niet goed kunnen interpreteren, en zich toch met de inhoud bemoeien. Het gevolg? Onnodig tijdsverlies, irritatie en er is geen waarde toegevoegd in de tussentijd. Binnen de Italiaanse maffia richten de medewerkers zich puur en alleen op hun kernactiviteiten, en dat is hun kracht: schoenmaker, blijf bij je leest.
Micromanagen
Dit is een woord wat absoluut niet voorkomt binnen de Italiaanse maffia. Na een lange en intensieve recruitmentperiode weten de managers van deze bedrijven precies wat bepaalde medewerkers wel of juist niet kunnen. Zij hebben vertrouwen en geloof in hun medewerkers omdat zij al hebben aangetoond dat ze geschikt zijn voor hun baan. Waarom dan oeverloos controleren? Vragen naar een statusupdate van het project? Binnen deze organisaties krijgen medewerkers een opdracht, de doorlooptijd en het geëiste eindresultaat mee. Hoe ze dit verder organiseren is aan de expert, de vakvolwassen medewerker. Deze mensen moet je niet te dicht op de huid zitten als manager, zij weten wel wat ze doen. Daar hebben ze geen slidedeck update voor nodig.
Leiderschap
In een wereld waarin ‘survival of the fittest’ het uitgangspunt is, moet je als leider ook het lef hebben om visie te tonen, beslissingen te nemen en de organisatie mee te nemen in een bepaalde richting. Leiders binnen de Italiaanse maffia hebben (over het algemeen) te maken met laagopgeleide medewerkers, maar deze medewerkers behoren wel tot de criminele elite. Dus een leider moet een goed en overtuigend verhaal hebben: heldere en simpele taal, rechttoe rechtaan en een verhaal vanuit gedeelde echte waarden (geen marketingtermen) en ideologie. Dat maakt deze organisatie zo krachtig. Keuzes maken, richting bepalen en daaraan vasthouden zorgt ervoor dat leiders binnen deze organisaties grote groepen weten te binden. Ze geven hoop, vertrouwen en trots aan hun medewerkers en dat zorgt voor een sterke verbinding.
Andere perspectieven
Zomaar een kleine greep uit de bedrijfsvoering van de Italiaanse maffia. Dit zijn allang geen bende criminelen of kleine genootschappen meer, het zijn internationale miljardenbedrijven met gestroomlijnde processen waarvan veel mensen in ‘de bovenwereld’ nog veel kunnen leren. Mijn boek is vooral geschreven met een knipoog richting organisaties om ook open te staan voor andere perspectieven, hoe extreem ook, en hiervan toch ook te kunnen leren. Want dat is echt zo.
Over Jan-Joost Kroon
Jan-Joost Kroon heeft zich als bedrijfskundige, organisatieadviseur en spreker gespecialiseerd in de Italiaanse maffia. Hij kent als geen ander de zwarte kanten van deze criminele organisaties, maar schrijft en spreekt enthousiast over sterke kanten van de bedrijfsvoering van de Italiaanse maffia.