De manier waarop we momenteel werken, werkt niet. Ook nu, kijk bijvoorbeeld naar de onzinnige thuiswerkprotocollen in deze crisistijd, zien we dat de meeste bedrijven hun medewerkers nog steeds als kleine kinderen behandelen. Het gevolg: ruim 80% van de medewerkers voelt zich niet betrokken, 23% ervaart burn-out klachten en 37% gelooft niet dat hun baan van enig maatschappelijk nut is: het is duidelijk dat we iets verkeerd doen.
Het goede nieuws? Het kan anders. Radicaal anders. We namen ontslag van onze veelbelovende maar frustrerende banen om ons werk - en dat van jou - leuker te maken. We gingen niet alleen op zoek naar vooruitstrevende organisaties, maar ook naar ondernemers, goeroes, schrijvers en wetenschappers van verschillende pluimage. Niet alleen de usual suspects of enkel jonge techbedrijven of hippe start-ups. We willen voor eens en altijd bewijzen dat werk - welk werk dan ook- leuk en betekenisvol kan zijn.
1 bucketlist, 100 pioniers, een wereldwijde revolutie
In ons boek nemen we je mee op onze reis. We hebben vijf werelddelen en meer dan dertig landen bezocht, ruim honderd pioniers bezocht en meer dan duizend interviews afgenomen; een wereldreis die laat zien hoe werk zou moeten zijn.
Zo leer je over een Chinees bedrijf waar 70.000 medewerkers hun eigen leidinggevende kiezen. Of een organisatie in Stockholm met vele honderden medewerkers - en geen enkele baas. En een Belgisch ministerie waar ambtenaren zelf bepalen waar, wanneer en hoeveel uren ze werken.
Ook leer je van radicale en non-conformistische academici, grensverleggende schrijvers en excentrieke maar vooraanstaande denkers. Of rebelse CEO's en ondernemers, van Australië tot New York en van Sao Paulo tot Dubai. Kortom: inzichten van pioniers over de hele wereld over hoe we werk anders - en beter - kunnen organiseren. We ontdekten 8 trends:
1. Van winst naar doelen en waarden
Vergeet die eenzijdige focus op winst en richt je organisatie op een nobel doel en inspirerende waarden. De pioniers op onze bucketlist laten zien: purpose pays off. Het zorgt voor motivatie en betrokkenheid en houdt direct verband met betere financiële resultaten.
2. Van de hiërarchische piramide naar een netwerk van teams
Een Zweedse bank, Chinese koelkastfabrikant, Braziliaans IT bedrijf, en Noord-Hollandse ambtenaren, allemaal namen ze afscheid van de welbekende hiërarchische piramidestructuur. In plaats daarvan richtten ze een ‘netwerk van teams' op waarin medewerkers in kleine teams samenwerken alsof ze hun eigen bedrijfje runnen.
3. Van directief naar supportive leiderschap
Bazen die vertellen wat je moet doen en hoe je je werk moet doen zijn niet alleen irritant, maar ook nog eens slecht voor motivatie en succes. Daarom laten pioniers zien hoe je een cultuur van supportive leiderschap creëert. Verkozen managers, afschaffen van privileges en statussymbolen, of zelfs het afschaffen van managersrollen, de mogelijkheden zijn groots.
4. Van plannen en voorspellen naar experimenteren en aanpassen
We kunnen niet voorspellen wat er volgend jaar gaat gebeuren, dus heeft het ook geen zin om dat te proberen. Weg met die jaarlijkse budgetrondes en gedetailleerde vijfjarenplannen. Zonde van de tijd!
5. Van regels en controle naar vrijheid en vertrouwen
Schaf al die achterhaalde regels, protocollen en controlemechanismen af en geef mensen vrijheid. Laat mensen floreren door ze autonomie te geven. Laat ons zelf keuzes maken over hoe, waar, en wanneer we werken.
6. Van gecentraliseerde naar gedeelde besluitvorming
Organisaties houden vast aan het verleden, met structuren en processen die ontworpen zijn voor een wereld die niet langer bestaat. Dat geldt ook voor besluitvorming. Het idee dat de CEO alles het beste weet is verleden tijd. Laat medewerkers zoveel mogelijk zelf beslissingen nemen.
7. Van geheimzinnigheid naar radicale transparantie
Gebruik transparantie om medewerkers te motiveren. Deel de doelen, salarissen, beoordelingen, en financiën van de gehele organisatie. Het zorgt voor meer begrip, betrokkenheid en ondernemerschap.
8. Van functies naar talent en ontwikkeling
Stop met die achterhaalde functieomschrijvingen en opgeblazen functietitels. Laat mensen zelf bepalen waar ze het liefst aan werken en geef ruimte om ze hun grootste talenten te laten ontwikkelen.
Make work more fun
Dit boek is voor iedereen die weet dat werk beter kan, en beter moet. Of je directeur bent, een rebel die is onderdrukt door corporate dogma, of een manager die vast zit in het verrotte systeem: dit boek is voor jou! We willen niet beweren dat het een kant-en-klare oplossing biedt, een toverspreuk om jouw werkomgeving in een paradijs te veranderen. Gebruik wat je denkt nodig te hebben. Dit boek zit vol mogelijkheden, tips en ideeën, geen doctrines om slaafs te volgen. Maak ervan wat je wilt; we hopen dat je geniet van de reis.
Joost Minnaar en Pim de Morree zijn bekend als Corporate Rebels. Hun blog wordt gelezen in meer dan honderd verschillende landen en ze publiceerden onder andere in The New York Times, Forbes, The Huffington Post, The Guardian, Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad en op BBC.com. Ze hebben twee nominaties van Thinkers50 op hun naam staan, en wonnen in 2019 de Thinkers50 Radar Award. Ze zijn de auteurs van Corporate Rebels - Making Work More Fun.
Over Joost Minnaar
Het blog van de Corporate Rebels wordt gelezen in meer dan honderd verschillende landen en ze publiceerden onder andere in The New York Times, Forbes, The Huffington Post, The Guardian, Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad en op BBC.com. Ze hebben twee nominaties van Thinkers50 op hun naam staan, en wonnen in 2019 de Thinkers50 Radar Award.