Het boek is weliswaar in het Engels geschreven, maar dat hoeft geen belemmering te zijn om er zelf mee aan de slag te gaan. Dat komt door het grote aantal duidelijke plaatjes en schema's zodat het voor iedereen makkelijk leesbaar is. Het boek is bedoeld voor CEO's, bestuurders, managementteamleden, ondernemers en leiders van innovatieteams. Voor deze doelgroepen hebben de auteurs aparte leeswijzers opgesteld.
Onoverwinnelijke bedrijven zijn, volgens de auteurs, constant in beweging en managen een portfolio aan businessmodellen. Dit kan alleen wanneer het innovatieproces ingebed is in de organisatie en niet in een aparte divisie of afdeling is geparkeerd. In dit boek rafelen ze het proces van innovatie en ontwikkeling uiteen in duidelijke stappen en beslismomenten. U kunt het direct toepassen op uw eigen situatie door de praktische tools en vragenlijsten. Het grote aantal voorbeelden maakt het interessant om te lezen en stimuleert u om zelf aan de slag te gaan.
Het boek bestaat uit 5 onderdelen. Het start met het opbouwen van een portfolio aan innovatieprojecten. En laat vervolgens zien hoe u dit kunt managen. Dit vergroot de kans op succesvolle projecten en daarmee overlevingskansen voor het bedrijf.
Daarna volgen voorbeelden van bedrijven en patronen die u daarin kunt ontdekken. De auteurs maken verschil tussen innovaties vanuit ‘de groene weide' en vanuit bestaande situaties. Wanneer u weet welke manier van succesvol innoveren bij u(w bedrijf) past, bent u in staat om vaker en sneller innovaties door te voeren of verschuiving in toegevoegde waarde voor uw klanten te leveren.
Het is duidelijk een voordeel wanneer u het boek Business Model Generation heeft gelezen, want aan de hand van dit canvas laten ze zien welke keuzes andere bedrijven hebben gemaakt. Voor degenen die niet zo goed thuis zijn in deze manier van kijken, wordt het basismodel nog een keer kort uitgelegd.
Het laatste hoofdstuk in het boek gaat in op het creëren van de cultuur die nodig is voor meer innovatie in organisatie. Als organisatie-adviseur en (executive) teamcoach ben ik blij dat dit onderdeel van een ‘onoverwinnelijke' organisatie niet vergeten wordt. Als u echt werk wilt maken van innovatie hoort daar ook de cultuur van een ‘lerende organisatie' bij, anders worden goede ideeën al in de kiem gesmoord.
Al met al vind ik The Invincible Company een volledig handboek dat duidelijk maakt hoe noodzakelijk innoveren is in deze turbulente tijden. Tegelijkertijd biedt het praktische handvatten om innovatie en ontwikkelingen succesvol in uw organisatie in te voeren, om daarmee uw bedrijf onoverwinnelijk te maken.
Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement en chief empowerment officer van Empowerbox. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team. www.paletonline.nl en www.empowerbox.nl
Over Marianne Eussen
Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach, supervisor en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team.
Auteur van 7 perspectieven op leiderschap | inzichten uit executive coaching.