Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mojo

Misschien ken je de ervaring dat je heel doelbewust bezig bent, je je krachtig en positief voelt over dat wat je aan het doen bent en dat alles als vanzelf lijkt te gaan. Dat is wat Marshall Goldsmith verstaat onder 'Mojo'.

Mariska Fennema | 20 juni 2011

Mojo staat voor het nemen van verantwoordelijkheid, vooruitgang boeken, een extra stap zetten, houden van je werk, inspiratie, alert zijn... De negatieve tegenhanger daarvan is 'Nojo': slachtoffer voelen, niet veranderen, tevreden zijn met het absolute minimum, alles ondergaan... Mensen in dezelfde situatie kunnen die totaal anders ervaren, al naar gelang ze kijken vanuit het perspectief van 'het glas is half vol', of 'het glas is half leeg'. En vervolgens kunnen ze zich energiek of juist leeggezogen voelen. Vandaar dat het van belang is meer grip te krijgen op je eigen Mojo teneinde je prettiger te voelen en succesvoller te kunnen zijn. Wanneer er sprake is van een discrepantie ontbreekt Mojo. Je voelt je bijvoorbeeld goed over je eigen prestatie maar krijgt geen waardering van buitenaf. Of je hebt geen goed gevoel over je eigen prestatie maar wordt door de buitenwereld juist als erg succesvol gezien. Mojo bestaat uit verschillende bouwstenen: 1. Identiteit: wie denk je dat je bent? 2. Prestatie: wat heb je de laatste tijd bereikt? 3. Reputatie: wie denken andere mensen dat je bent? 4. Aanvaarding: wat kun je veranderen en wat niet (en moet je dus los gaan laten)? Volgens Goldsmith leven we met een Mojo-Paradox. Onze standaardhouding in het leven is namelijk om hetzelfde te blijven doen als wat we altijd hebben gedaan; een Nojo-kenmerk. Mensen veranderen meestal niet tenzij er een stok achter de deur staat. Maar om je succesvol te voelen is Mojo belangrijk. Mensen kunnen zichzelf daarom activeren door de volgende vragen te stellen: Hoeveel voordeel is er op de lange termijn voor mij als ik deze activiteit doe? Hoeveel geluk of bevrediging op korte termijn zal ik ervaren met deze activiteit? Mojo bestaat namelijk uit twee vormen: een professionele en een persoonlijke. De professionele Mojo is de mate waarin we bepaalde vaardigheden en houdingen inbrengen in elke activiteit. Daarvoor hebben we motivatie, kennis, kunde, zelfvertrouwen en oprechtheid nodig. Persoonlijke Mojo wordt gemeten naar de voordelen die we uit een activiteit halen. Deze zijn: geluk, beloning, betekenis, lessen en dankbaarheid. Om te checken of en over hoeveel Mojo je beschikt kun je je Mojo zelf meten. Onder andere door de activiteiten van je werkdag te scoren op de aspecten van de professionele Mojo en op de voordelen van de persoonlijke Mojo. In het boek is hiervoor een duidelijke scorekaart weergegeven die ook via de website www.mojothebook.com te downloaden is. Mojo kun je dus meten, maar Mojo kun je ook creëren en toe laten nemen. Goldsmith heeft daarvoor de Mojo Toolkit ontwikkeld. Daarin wordt voor iedere bouwsteen van Mojo aangegeven hoe je die kunt gebruiken en ontwikkelen om meer Mojo te krijgen. De Mojotheorie komt misschien wat abstract over, maar dat is het in het boek niet, onder andere omdat er veel voorbeelden worden gebruikt. Het boek 'Mojo' bevat intrigerende materie, helder beschreven door één van de meest vooraanstaande coaches van Amerika. Een zelfhulpboek met aan het eind nog een opmerkelijk voorbeeld van het aanvaarden van hulp door Goldsmith zelf!

Over Mariska Fennema

Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij Business School Nederland.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden