Uit wetenschappelijk onderzoek van Gallup is gebleken dat de meeste organisaties opereren op basis van twee onjuiste veronderstellingen over mensen:
1. Iedereen kan in nagenoeg alles competentie verwerven
2. Bij iedereen biedt het verbeteren van de zwakke punten de meeste ruimte voor groei
De kernboodschap is dus dat organisaties de sterke punten van hun mensen als vanzelfsprekend beschouwen en zich blind staren op het verbeteren van tekortkomingen. Zolang een onderneming op basis hiervan blijft opereren, zal zij de sterke punten van haar medewerkers nooit optimaal benutten.
Volgens Buckingham en Clifton moet een organisatie om succes te boeken dan ook handelen op basis van de volgende twee richtlijnen:
1. De talenten van iedere werknemer zijn uniek en duurzaam
2. De sterke kanten van iedere medewerker bieden de meeste ruimte voor groei
Het opereren op basis van deze principes is niet eenvoudig, een pasklare oplossing wordt niet geboden, maar wel een drietal revolutionaire instrumenten (terminologie van auteurs) en een enquête die op internet kan worden ingevuld (de sterke-puntendetector, zie www.strengthsfinder.com).
De instrumenten richten zich op: - hulp om natuurlijke talenten te onderscheiden van kennis en vaardigheden die u kunt leren - het bepalen van de dominante talenten - het beschrijven van de talenten in gangbare taal Vooral punt drie wordt erg sterk beschreven in het boek.
Op overtuigende wijze geven de auteurs aan dat er veel woorden en begrippen zijn die menselijke zwakheden beschreven, maar voor sterke punten is een kleiner vocabulaire beschikbaar. En als er een accuraat begrip beschikbaar is voor een sterke gedragseigenschap dan heeft deze een negatieve bijklank (daadkrachtige mensen staan te boek als ongeduldig, organisatorische talenten heten regelneef en mensen die met regelmaat positief kritisch zijn noemen we tobbers). Uit de diverse talenten is door middel van onderzoek onderscheid gemaakt naar thema's.
Enkele voorbeelden van de in de totaal 34 thema's van de sterke-puntendetector zijn: aanpassingsvermogen, communicatie, competitie, discipline, hersteldrang, leergierigheid, onpartijdigheid, relatievorming en verantwoordelijkheidsbesef.
Het laatste hoofdstuk van het boek beschrijft een drietal systemen waarmee een organisatie kan worden opgebouwd op basis van sterke punten. Met behulp van stappenplannen en vragenlijsten kan hiermee direct een begin worden gemaakt in een organisatie.
Concluderend is 'Ontdek je sterke punten' een echt managementboek waarin de praktijk de overhand heeft, maar wel een theoretische onderbouwing kent. Op sommige punten in het boek is het voortdurende gebruik van Amerikaanse voorbeelden en leuzen storend, maar dat is slechts een klein zwak puntje voor een goed boek over sterke punten.