Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Let's connect!

Tientallen parachutespringers sieren de voorkant van dit boek. Zij laten zwevend zien hoe je je carrière, bedrijf of organisatie vleugels geeft door succesvol te netwerken. Wat is eigenlijk netwerken? Het is geen synoniem voor het favoriete tijdverdrijf van directeuren, hoger opgeleiden of topambtenaren. Je hoort wel eens de opmerking netwerken is nep werken, het lijkt op werken. Maar netwerken is als een vissersnet: een net met vele verbindingen. Een net van geven en krijgen. Een paar woorden die er mee te maken hebben: actie ondernemen, relatie leggen, een wijze van leven, een competentie, een vaardigheid.

Jaap Hollaar | 1 april 2008 | 2-3 minuten leestijd

De auteur Conards schetste eens de volgende situatie: 'Ik vond het altijd verschrikkelijk als ik in mijn eentje een zaal vol mensen moest binnen lopen....en een gesprek moest proberen te voeren met wie daartoe bereid leek...Vaak ging ik maar aan de kant naar de mensen staan kijken'. Als je nu denkt: dat zou ik kunnen zijn, dan is dit boek echt iets voor jou. Als je je bij netwerken tijdens evenementen als op je gemak voelt, kun je misschien je voordeel doen met de praktische tips en netwerkgeheimen die in dit boek aangereikt worden om effectiever, efficiënter en met meer plezier te kunnen netwerken.

Jan Vermeiren heeft 'Let's connect!' geschreven omdat netwerken waardevol is. Voor iedereen. Niet alleen voor verkopers, de groep waar veel boeken over netwerken op gericht zijn. In een wereld die steeds sneller verandert is een goed netwerk van belang. Het is een goede manier om zakelijk of privé zaken te doen. Wat wordt er in dit boek besproken? De auteur start met de fundamenten en inzichten van netwerken. Waardevolle zaken komen aan de orde. Zoals de netwerkactiviteit en de netwerkhouding, de kwaliteit en de kwantiteit van je netwerk. Een balans tussen beide is het beste. Hoofdstuk drie gaat over de netwerkhouding in de praktijk. Aanbieden, vragen, bedanken, vertrouwen en luisteren zijn thema's die auteur uitgebreid behandeld. Voorzien van vele tips en voorbeelden uit de praktijk. Voor het opbouwen van je netwerk is het van belang dat je weet wat je wilt bereiken, wat je doelen zijn. Dan is gericht zoeken naar bijeenkomsten en evenementen waar je kunt netwerken makkelijker te ontdekken. Ook diverse gespreksvaardigheden worden besproken. Van de voorbereiding, het visitekaartje tot online netwerken. Een netwerken opbouwen is een. Een netwerk onderhouden is twee. Daarom worden er in dit boek ook twintig bladzijden aan besteed hoe je dat doet en wat daarbij komt kijken. De laatste hoofdstukken hebben betrekking op netwerkoefeningen en het opzetten van je eigen netwerkplan. Het boek geeft een stevige basis en inzicht in de dynamiek van het netwerken. Gecombineerd met honderden praktische tips voor het netwerken op het web en tijdens evenementen. Ongeacht je huidige beroeps- of privésituatie is dit een aanrader voor de beginner en de gevorderde. Het is makkelijk leesbaar en vakjargon wordt achterin het boek toegelicht. Van de Engelstalige editie werden al vele duizenden exemplaren verkocht. Dat kan ik me goed voorstellen. Netwerken is geen hype of iets dergelijks. Het hoort bij het leven: privé of zakelijk. Met behulp van dit boek beheers je deze kunst straks volledig. De referentie en het aanbevolen leesmateriaal maken het boek compleet. Er wordt verwezen naar tientallen boeken en websites, e-tijdschriften, online zakennetwerken en blogs over netwerken. Ik begon de recensie met de tientallen parachutespringers die de voorkant van dit boek sieren. Een advies van mijn kant: zorg dat ook jouw parachute open gaat. Neem actie. Niet blijven dromen en denken maar durf en doe. Vandaag!

Over Jaap Hollaar

Jaap Hollaar MBA is Hoofd Stafbureau Facilitaire Zaken bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Goeree-Overflakkee (ISGO) en heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland te Buren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden