'Nu of nooit' is goed leesbaar, zij het wat hijgerig, goed onderbouwd en heeft gelukkig niet de pretentie de oplossing te bieden voor alle problemen bij het vinden van een internetstrategie. Het meest in interessante deel vind ik de beschrijving van de soorten internetconsumenten. Hierbij stelt Modahl niet inkomen of opleiding voorop, maar de houding ten opzichte van technologie. Samen met de parameters inkomen (hoog of laag) en primaire motief (carrière, gezin of amusement) komt zij tot een handzame matrix van verschillende doelgroepen.
Deel twee behandelt de verschillende bedrijfsmodellen. De mogelijkheid de productie beter af te stemmen op de vraag, het reduceren van marginale kosten en de noodzaak te blijven investeren in marketing en technologie passeren de revue. De conclusie is dat zowel grote bestaande bedrijven als kleine start-ups allebei in staat zijn succesvol te zijn, maar dan moeten zij wel op een creatieve manier omgaan met (nieuwe) klanten, prijzen en de waardebepaling van het product (en willen winnen).
Deel drie geeft een overzicht van de belangrijkste valkuilen die een traditioneel bedrijf kan tegenkomen bij de realisatie van een internetstrategie. Met name de herdefinitie van de rol van technologie is hier van belang. Wat verder duidelijk wordt is dat de ontwikkelingen snel gaan. In een paar gevallen worden bedrijven ten voorbeeld gesteld, die inmiddels (een jaar later!) failliet zijn. Zoals gezegd, Modahl geeft niet de oplossing, maar genoeg handvatten om de eigen strategie nog eens kritisch tegen het licht te houden.