Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Veranderen om te behouden

H

John Daamen | 22 april 2008

et inschakelen van interim-managers heeft in de laatste jaren een grote vlucht genomen. Ruim dertig jaar geleden was er nog sprake van een enkeling, inmiddels gaat het om vele duizenden managers, die dagelijks worden ingezet. Wát nu is interim-management, welke rol vervullen interim-managers en hoe blijvend zijn de resultaten van hun inzet? Joop Vorst ging op zoek en komt in 'Veranderen om te behouden' tot onthullende ontdekkingen! Hoewel de principes van interim-management volgens de auteur teruggaan tot de tijd van Mozes, is het inschakelen van een interim-manager eerst in de tweede helft van de vorige eeuw goed op gang gekomen. Ging het aanvankelijk om de inzet van (veelal ex) topmanagers, inmiddels wordt verreweg het merendeel van de opdrachten vervuld in het middensegment, de 'middle-manager'. Het gaat in dit boek om de uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek. Een onderzoek dat is uitgevoerd bij de lokale overheid en de zorgsector. De uitkomsten kunnen mijns inziens echter gemakkelijk breder getrokken worden. Weliswaar verraadt de constructie van het boek zijn ware aard niet, maar het is al met al een prettig leesbaar boek geworden. Door de aard van de inhoud, komen vele theorieën voorbij en dit maakt dat het onderwerp een brede organisatorische context heeft gekregen. Het draagt hierdoor in belangrijke mate bij aan het zicht op de factoren welke een rol spelen bij het inzetten van interim-management. In het veldonderzoek gaat het er vooral om hoe de opdrachtgever interim-management ziet en dit levert dan ook de basis voor de conclusies die in het onderzoek getrokken worden. Zo blijkt er in de meeste gevallen geen sprake te zijn van grote veranderingen, maar is er veelal slechts sprake van een lichte verbetering. Verreweg de meeste opdrachten voor interim-managers spelen zich af in een periode van een jaar en een jaar is veel te kort om langetermijn-veranderingen tot stand te kunnen brengen. Er kan hooguit sprake zijn van een richting aangeven. Deze conclusie komt overeen met de stelling in veel 'veranderliteratuur' dat veranderen jaren kost. Heeft dit boek nu nieuwe inzichten te bieden? Het antwoord daarop is ja. Het zit 'm daarbij echter niet in de kwantiteit, maar in de kwaliteit. Weliswaar is er nog niet veel over het onderwerp geschreven, maar verreweg het merendeel van de tot nu toe geschreven literatuur over interim-management komt tot een andere conclusie dan ´Veranderen om te behouden'. Het boek is om die reden al de moeite waard. Uit de meeste literatuur komt naar voren, dat de interim-manager de grote veranderaar is. In dit boek zou ik de interim-manager meer een verbeteraar en een coach van de organisatie willen noemen. Daarnaast biedt het boek antwoord op vragen als: wat is interim-management en wat is borging? Is het boek een aanrader? Het boek geeft zeker stof tot nadenken! Hoewel alle bij de inzet van interim-management betrokken actoren na het lezen van dit boek een beter begrip hebben gekregen van interim-management, zouden het vooral de interim-managers zelf moeten zijn, die zich de uitkomsten van het onderzoek dienen aan te trekken. Zij zijn het die meer naar zichzelf zouden moeten kijken, omdat zij volgens de auteur ten onrechte nogal eens aan hun eigen denkbeelden willen vasthouden en iets anders willen leveren dan hun opdrachtgever vraagt. Volgens mij is dit zelfde inzicht ook voor de opdrachtgever meer dan de moeite waard!

Over John Daamen

John Daamen MBA is directeur en senior consultant bij Daamen Consultancy B.V. Dit bureau vervult interim-managementopdrachten op financieel en algemeen management terrein. Uitgangspunten hierbij zijn: de ontwikkeling en inzet van de kwaliteiten die reeds in de organisatie aanwezig zijn en de zelfredzaamheid van de organisatie. John Daamen is Alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA, en voert momenteel een promotieonderzoek uit naar samenwerking binnen de overheid.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden