Er zijn in de managementliteratuur verschillende boeken verschenen waarin de lezer een verhaal werd voorgeschoteld. Zo heeft de schrijver Eliyahu Goldratt succesvolle boeken geschreven, zoals 'Het doel' en 'De zwakste schakel', waarin een heldere boodschap in verhaalvorm wordt overgebracht. Datzelfde kan gezegd worden voor de andere bestsellers 'Wie heeft mijn kaas gepikt?' van Kenneth Blanchard en Spencer Johnson en 'De ijsberg smelt' van John Kotter en Holger Rathgeber. Misschien wordt 'Mission9' ook een bestseller, maar mij kan het boek niet echt bekoren. Daarvoor vind ik het verhaal niet boeiend genoeg en ook de eventuele boodschap die de auteurs proberen mee te geven, vind ik niet echt overtuigend. In het verhaal is de aarde niet langer de enig bewoonde planeet, er zijn inmiddels -986 jaar later- acht bewoonde planeten bijgekomen. De aarde, omgedoopt in de naam 'Ambitia', wordt afgeschilderd als een planeet die erg bezeten is van winnen, met een drang naar 'meer en beter'. De lezer herkent het Angelsaksisch businessmodel en de vermeende kritiek daarop. Omdat er veel commentaar op de aarde is, worden van alle negen planeten vertegenwoordigers aangesteld om de toekomst veilig te stellen. De vertegenwoordigers blijken kinderen in de leeftijd van dertien tot vijftien jaar te zijn. Deze negen kinderen worden uitvoerig beschreven; ik vermoed dat de auteurs zich hebben laten inspireren door de negen typen van het enneagram, maar dat zie ik nergens bevestigd. De negen typen vind ik lastig lezen. Telkens vraag ik me af: 'Wat is het kenmerk van dit type ook al weer?' en moet ik de neiging onderdrukken aantekeningen te maken als geheugensteuntje om de negen typen uit elkaar te houden. Het boek is in feite een beschrijving van de negen planeten: van negen verschillende persoonlijkheden. Ofman heeft ongetwijfeld helder voor ogen gehad hoe de kernkwaliteiten verder konden worden verduidelijkt aan de hand van het verhaal. Voor mij is het er eerlijk gezegd niet duidelijker op geworden. Ik lees namelijk een verhaal met een voor mij veel te hoge informatiedichtheid waarin ik de draad van het verhaal continu dreig kwijt te raken. Eventuele kernkwaliteiten zijn daarom niet aan me besteed. Achterin het boek staat een website-adres vermeld waarin meer informatie over het boek te vinden is. Nieuwsgierig geworden, ben ik daar gaan kijken. Daar blijkt dat het boek bedoeld is om leerkrachten, managers en leerlingen binnen het onderwijs met 'Mission9' te stimuleren. Ik hoop dat dat lukt; bij mij is daar echter geen sprake van geweest.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.