Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak je bedrijf meer waard!

Ondernemers zijn doeners, geen denkers. Ze beginnen met een idee, voeren dat uit, en als het een goed idee is, verdienen ze er nog geld mee ook en groeit hun bedrijf. Zo simpel kan het zijn. Maar in ieder ondernemersleven komt een moment dat het niet meer zo simpel is. Dan groeit het bedrijf naar een bepaalde omvang en moeten er keuzes worden gemaakt. Gaan we voor verdere groei of blijven we zo groot als we nu zijn? En als we willen groeien, hoe organiseren we dat dan? Hoe maken we ons bedrijf meer waard?

Ben Kuiken | 19 mei 2008 | 1-2 minuten leestijd

Met het boek Maak je bedrijf meer waard (in zes eenvoudige stappen) probeert bedrijfseconoom en financieringsexpert Annegien Blokpoel de ondernemer aan het denken te zetten. Zij wil hem (en haar) net even verder te laten kijken dan de ‘korte termijn van geld verdienen’ en ‘het gaat toch goed zoals het gaat’. Zij doet dit door te kijken naar de waarde van de onderneming. Wat is een bedrijf waard en hoe kun je die waarde verhogen? Dat is vooral afhankelijk van de waardering van de ondernemer zelf, legt Blokpoel in het eerste hoofdstuk uit, en dus dient de ondernemer na te denken over wat hij nu eigenlijk wil en wat werkelijk waarde voor hem heeft. Is dat een groot bedrijf met veel personeel, een mooi product op de markt brengen, of is bijvoorbeeld het gezin toch nog veel belangrijker?

Door het boek heen trakteert Blokpoel de ondernemer op de nodige theorie over waarde en waardering, maar ook over management, de kunst van het loslaten, en de SWOT-analyse. Dit doet zij op een zeer toegankelijke manier. Of zeg maar gerust dat zij ver door haar knieën gaat. Dit roept de vraag op of ondernemers echt niet weten wat de Economic Value Added is, of de cashflow. En of ze wel zitten te wachten op zelftoetsen als ‘Maak een SWOT-analyse van je eigen bedrijf’. Maar voor wie basale ondernemingsprincipes nog geheimen bevat, is dit een handig boekje om die kennislacunes op te vullen.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden