In 'De bank de baas - Bepaal zelf hoe je krediet eruitziet' presenteren Huygens en Niesten een werkwijze om dit aan te pakken. De titel is wel pretentieus. Banken nemen uiteindelijk zelf hun eigen besluit, maar met een goede voorbereiding is dit zeker bei¨nvloedbaar. In de periode voor de crisis volstond een enthousiast verhaal met redelijke jaarcijfers over de afgelopen drie boekjaren vaak om de bank over de streep te trekken. Tegenwoordig ligt de lat veel hoger. Cijfers blijven voor de bank erg belangrijk, want die bieden houvast. Daarnaast verlangt de bank tegenwoordig een realistisch, toekomstgericht en volledig verhaal achter de cijfers, terecht overigens. Dit boek is zeer geschikt voor ondernemers en hun adviseurs en kan dienen als leidraad om uitstekend voorbereid bij de bank aan tafel te komen. Er wordt aandacht besteed aan alle belangrijke aspecten. De historische cijfers, de financie¨le prognoses en een onderbouwing passeren de revue. Daarnaast biedt het boek een goed format om een degelijke externe analyse op te stellen en een goede bedrijfsanalyse te presenteren. Bij dit laatste komen alle belangrijke beleidsterreinen aan bod (strategie, marketing, ondernemer, organisatie en personeel). Ik deel de mening van de schrijvers dat een goede onderbouwing van de aanvraag de kans op honorering aanmerkelijk vergroot. Bovendien biedt deze aanpak voor de ondernemer een extra toets betreffende de haalbaarheid van de investering. Tegenwoordig is het overtuigen van de bank een vak apart geworden. De schrijvers zijn van mening dat ondersteuning in dit proces door oud-bankiers, die het klappen van de zweep kennen, in veel gevallen op z'n plaats is. 'Boeven vang je immers ook het best met boeven.'
Recensie
De bank de baas - Bepaal zelf hoe je krediet eruitziet
Twee 'bankiers zonder bank' adviseren ondernemers hoe om te gaan met de bank in 'De bank de baas - Bepaal zelf hoe je krediet eruitziet' Banken zijn al enkele jaren erg terughoudend in het verstrekken van financieringen aan ondernemers. Ze laten zich maar lastig overtuigen.
Ron Pustjens
|
20 november 2013