Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

1 Ding

‘Focus op één ding en je zult grootse successen kunnen bereiken’: dat is de kernboodschap van Gary Keller en Jay Papasan in ’Eén ding’. Op vlotte en toegankelijke wijze laten ze zien dat het belangrijk is om je te richten op slechts één ding. Dat geldt zowel voor het nu (exit multitasken!) als voor de langere termijn (richt je op 1 project of prioriteit).

Yolanda van Heese | 20 mei 2014 | 3-4 minuten leestijd

‘Focus op één ding en je zult grootste successen kunnen bereiken’: dát is de kernboodschap van Gary Keller en Jay Papasan in ‘Eén ding’. Ze beginnen hun boek met het ontkrachten van enkele leugens.

Zo laten ze zien dat niet alles even belangrijk is, multitasken onmogelijk is en je geen discipline hoeft te hebben maar jezelf vooral de juiste gewoontes moet aanleren. Aan de hand van de 80/20 regel en het domino-effect maken ze inzichtelijk waarom het nuttig en zinvol is om je te richten op 1 ding: ’Gooi een klein steentje om en heb groots effect’.

‘Hoe doe je dat dan?’ is de logische vervolgvraag. Keller en Papasan geven daarvoor de zogenaamde ‘focusvraag’ als sleutelingrediënt: ‘Welk ene ding kan ik doen, waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?’. Wanneer je je daarop richt, dan weet je wat je te doen staat - en wat niet. Wanneer je je doel weet en de juiste prioriteit stelt, dan leidt dat vanzelf tot productiviteit, aldus de auteurs. Reserveer grote brokken tijd voor je prioriteit - 4 uur per dag, en bescherm die blokken.

Natuurlijk zijn er ook hobbels op de weg naar succes. Keller en Papasan laten ze zien en geven tips hoe je met die hobbels kunt omgaan. Dit boek heeft voor elke lezer wel wat interessants te bieden: wie wil nou niet succesvol zijn? Of je het nou toepast in je werk of privésfeer, er valt genoeg uit te halen. Volgens de schrijvers werkt het ook positief wanneer je het in een team of organisatie wilt toepassen: in hun eigen omgeving heeft het geleid tot meer gemotiveerde mensen en betere bedrijfsresultaten. Keller is natuurlijk overtuigd van deze werkwijze - de vraag is hoe makkelijk het is om te werken volgens deze uitgangspunten wanneer je hier als medewerker mee gaat pionieren.

Het boek is vlotgeschreven, bevat heldere voorbeelden, duidelijke illustraties en de kernpunten staan aan het eind van ieder hoofdstuk. Online is Engelstalige aanvullende informatie beschikbaar, die op de Nederlandse website helaas ontbreekt.

Het boek gaf mij vooral nieuwe motivatie om dingen anders te doen. Want eigenlijk weet ik best wel dat het goed is om je te richten op 1 ding tegelijkertijd. Toch laat ik me vaak afleiden door mails, tweets en telefoontjes… Na het lezen van ‘1 ding’ zet ik de apparaten weer af en toe uit en reserveer ik blokken tijd. En met resultaat! Tegelijkertijd zie ik ook een dilemma: hoe balanceer je tussen het werken voor de toekomstige resultaten en het kunnen genieten van het heden?

De kern van wat Keller en Papasan willen overbrengen is duidelijk: zorg dat je weet wat je wilt bereiken en kies voor 1 ding. Bovenal is de boodschap: denk groot. Durf te dromen en te leven vanuit een visie op wat je wilt bereiken. Wellicht komt dat wat Amerikaans op u over, maar toch… Hoe vaak laten we ons niet beperken door onze eigen overtuigingen? ’Dat kan ik niet, dat lukt vast nooit, ze zien me aankomen’? Keller en Papasan slagen erin om de lezer te helpen die overtuigingen los te laten en groot te dromen. Dus… Wat is uw droom? De tips van Keller helpen u uw doelen te bereiken!

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden