In 'De 13 slimste ondernemerstips van Hollands beste pizzabakker' beschrijft ondernemer Phillipe Vorst hoe hij van scratch af aan in twintig jaar de grootste pizzaketen van Nederland opbouwde: New York Pizza. Het is boek hapt weg als een heerlijk verse pizza en geeft dertien concrete tips om sneller te groeien en te vernieuwen. Het bedrijf Pizzabakker is een heerlijk boek van een succesvol ondernemer die met hoofd, hart en ziel gebouwd heeft aan zijn pizza-imperium. Per jaar verkoopt New York Pizza 4,5 miljoen pizza’s en 1,1 miljoen slices. Hele andere (pizza)koek dan al die verhalen over losgeslagen bestuurders van banken, wooncorporaties, onderwijsinstellingen en zorgorganisaties die op kosten van spaarders, huurders, scholieren en patiënten, jarenlang mooie sier hebben gemaakt en zichzelf flinke bonussen hebben toegekend. Dat geldt niet voor Philippe Vorst, die de afgelopen twintig jaar voor eigen rekening en risico een bloeiend bedrijf heeft opgebouwd. Gat in de markt Hij zag tijdens zijn studie economie in de begin jaren negentig het gat in de markt en wijdde zijn doctoraalscriptie aan zijn ondernemersplan ‘New York Pizza. The Original Slice’. Vorst constateert terugkijkend dat zijn oorspronkelijke businessplan nog steeds de basis vormt van zijn bedrijf en dat de meeste uitstapjes naar andere activiteiten om allerlei redenen geen succes zijn geworden. In het boek passeren dertien tips de revue die niet alleen erg leerzaam zijn, maar ook een boeiend kijkje geven in de ontwikkeling van student naar topondernemer. Concrete tips Phillipe Vorst begint zijn tips met ‘begrijp wat je wilt doen en waarom’ (zoek naar je onderscheidend vermogen) en eindigt met ‘zorg voor de allerbeste adviseurs’ (houd jezelf een spiegel voor). Het boek schetst een mooi beeld van een gedreven ondernemer die doelgericht, gestructureerd en gepassioneerd zijn droom najaagt: de grootste pizzaketen van Nederland. En passant het belang benadrukkend van een goed businessplan, slimme marketing en goede bedrijfscultuur. Uiteraard heeft Vorst ook zijn eigen wijsheden opgedaan die het boek leuk maken om te lezen, zoals ‘leer van je fouten en blijf fouten maken’ en ‘juist in een crisis moet je ondernemen’. Alle dertien tips op een rij: - Begrijp wat je wilt doen en waarom - Vind het gat in de markt - Elke dag oude wijn in nieuwe vaten - Zonder marketing heeft het geen zin - Leer van je fouten en blijf fouten maken - Juist in een crisis moet je ondernemen - Wie betaalt, bepaalt - Werk alleen samen met mensen die wat toevoegen - Doe dingen die lijken op eerdere successen - Doe geen consessies aan kwaliteit - Integreer offline en online volledig - De bedrijfscultuur is belangrijker dan het omzetsucces Zorg voor de allerbeste adviseurs Aanrader Het boek is een aanrader. Het hapt weg als een heerlijke verse pizza en is een waardig opvolger van die andere goede ondernemersboeken van Retaildenkers over Roland Kahn (CoolCat), Paul Bringmann (La Place) en Karel van Eerd (Jumbo).
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.