‘Het Strategisch Communicatie Frame’ helpt om de juiste vragen te stellen, uit te zoeken wat in jouw organisatie nodig is en na te denken hoe communicatie daaraan kan bijdragen. Het is een praktische methode om te komen tot een effectieve strategie, een aanpak te bepalen en prioriteiten te stellen. Het klassieke stappenplan is volgens de auteurs te statisch. De ontwikkelingen in de maatschappij dwingen juist tot pragmatisme, snelheid, wendbaarheid en flexibiliteit. Zij zien strategie dan ook als een continu proces dat dagelijks helpt reflecteren op de koers die je vaart en om te kijken of je nog steeds de goede dingen doet. Continu onderhoud is dus nodig en daarmee verschilt deze methode van de oude lineaire aanpak. Vroeger kon je alle tijd nemen voor een analyse van de situatie, het ontwikkelen van een strategie op hoofdlijnen en – later in het proces – voor het opstellen van een operationeel communicatieplan. Nu complexiteit en dynamiek de boventoon voeren, is een nieuwe aanpak nodig. Zodra de inkt van je strategie of communicatieplan droog is, ziet de wereld er namelijk alweer anders uit. De opdrachtgever van nu is ook niet geïnteresseerd in de communicatiestrategie als zodanig, maar wil vooral weten wat de communicatieve vertaling naar de praktijk is en hoe dat overeenkomt met wat voor de organisatie belangrijk is. Het gaat om de impact die de strategie realiseert en om het leveren van toegevoegde waarde. Het Strategisch Communicatie Frame bestaat uit acht bouwstenen die samen laten zien welke keuzes je maakt, waar je voor gaat, wat en wie je daarvoor nodig hebt, hoe je prioriteiten liggen en waarom je dit allemaal doet. De bouwstenen zijn visie, interne situatie, externe situatie, ambitie, accountability, stakeholders, resources en aanpak. Per bouwsteen geven Van Ruler en Körver een korte beschrijving plus een nadere toelichting, waar mogelijk onderbouwd met wetenschappelijke inzichten. Verder bevat iedere bouwsteen twee vragen die in ieder geval beantwoord moeten worden, vijf kickstarters om je denkproces op gang te brengen en tien do’s en don’ts. Het geheel is doorspekt met ervaringen van praktijkbeoefenaren. ‘Het Strategisch Communicatie Frame’ is een glasheldere handleiding om op een relatief snelle manier tot een bondige formulering te komen van je communicatiestrategie. Werk je het geheel uit op twee pagina’s dan houd je overzicht en zijn aanpassingen gemakkelijk te verwerken in relatie tot de overige bouwstenen. Je opdrachtgever zal ook blij zijn met je strategie in de vorm van een two pager. Een handig hulpmiddel voor de communicatieadviseur om zijn toegevoegde waarde tastbaar te maken. De methode is eveneens geschikt voor andere vakgebieden.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.