Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Can Marketing Save the Planet? - ‘Praktische handvatten’

In het boek ‘Can Marketing Save the Planet? -101 Practical Ways to Use Sustainable Marketing as a Force for Good’ geven Michelle Cargill en Gemma Butler de marketeer 101 manieren om zichzelf te transformeren van stropers naar boswachters.

Marc Brunnekreeft | 30 april 2024 | 2-3 minuten leestijd

In de huidige tijd hoor je regelmatig dat marketeers in welke rol dan ook een belangrijke, of voor sommigen zelfs dè reden vormen voor de verschillende crises waar wij mondiaal in verkeren. Overconsumptie, afvalbergen, obesitas, uitputting van grondstoffen en ga zo maar door. Het is allemaal de schuld van de marketeer. Tegelijkertijd heffen veel marketeers de handen en geven aan dat ze alleen maar doen wat de klant en/of aandeelhouder wil. En dat kunnen zij nou eenmaal goed: marketen. Waar de waarheid ook ligt, vast staat dat onze economische activiteiten van invloed zijn op de staat van de ecologie en mensheid. En dat is vaak geen positieve invloed.

101 manieren

In het boek Can Marketing save the Planet? geven Michelle Cargill en Gemma Butler de marketeer 101 manieren om zichzelf te transformeren van stropers naar boswachters. Zij komen in het boek bewust niet met nieuwe marketingmodellen op de proppen. Het vertrekpunt in het boek is dat duurzame marketing volgens hen gewoon marketing is, maar nadrukkelijk beschouwd vanuit een verantwoordelijke lens met als doel ‘people’ en ‘planet’ èn ‘profit’ beter te bedienen.

Praktische handvatten

Aan de hand van 101 aandachtsgebieden (tevens de hoofdstukken (fijn overzichtelijk), bieden de auteurs praktische handvatten. Dat maakt dit boek een duurzame toolkit voor de marketeer. De aandachtsgebieden zijn verdeeld over 5 onderdelen van een (duurzame) marketingstrategie: analyse, doelstellingen, strategie, taktiek en controle.

Per hoofdstuk leggen de auteurs het betreffende aandachtsgebied uit. Ze vertellen waarom het van belang is en hoe je ermee kunt beginnen. Verder bevat het boek veel praktische voorbeelden, internationale casestudies en een overzicht aan bronnen voor verdiepende kennis. De hoofdstukjes zijn klein en overzichtelijk. Meestal maar 2-3 pagina’s met een duidelijke verwijzing naar verdiepende kennis.

Toolkit

Zijn alle hoofdstukken voor elke marketeer relevant? Nee waarschijnlijk niet. Heb je alle kennis op elk moment nodig? Waarschijnlijk niet. Maar daarom is het ook een toolkit. Het onderwerp waar de lezer iets over wil weten is op te zoeken, het hoofdstuk geeft op een prettig leesbare wijze de strekking weer en sluit af met bronnen voor verdiepende kennis en een verantwoording van de literatuur.

Niet belerend

Het fijne aan Can Marketing save the Planet? is dat het niet belerend is. Het is prettig leesbaar en op feiten gebaseerd. Qua opmaak mag het voor de marketeer wellicht wat inspirerender, maar dat is misschien een kwestie van smaak. De marketeer die al intrinsiek duurzame marketing toepast zal veel in het boek herkennen. Voor zij die de eerste stappen zetten in meervoudige waardecreatie in het vakgebied zal het boek inspireren. Voor het onderwijs kunnen de individuele hoofdstukken een mooi vertrekpunt zijn voor verdiepende opdrachten.

Over Marc Brunnekreeft

Marc Brunnekreeft is docent Commerciële Economie, Sustainable Marketing & Duurzaam ondernemen en Change agent verduurzaming opleiding CE. Ook coördineert hij de duurzame leerlijn van de Brede Economische Richting vand de faculteit Business en Economie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden