Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Digitale denkers aan het werk

De titel doet iets anders vermoeden. Digitale denkers aan het werk gaat niet over het werk van grote innovatieve denkers in het digitale tijdperk, zoals Steve Jobs en Mark Zuckerberg, óf over de digitale pioniers van deze tijd, zoals Alexander Klöpping van Blendle.

Dave van Ooijen | 18 oktober 2016 | 3-5 minuten leestijd

Digitale denkers aan het werk van Joris Merks-Benjaminsen gaat over al die jonge professionals die, geboren tussen 1980 en 2000, zijn opgegroeid met internet. Het boek is niet alleen bedoeld voor deze groep van jonge professionals, de millennials, maar is ook uitermate geschikt voor al die managers en leidinggevenden die niet zijn opgegroeid met internet en in hun organisatie aan de slag willen met de Digitale Transformatie.

Joris Merks-Benjaminsen, momenteel werkzaam voor de Google Digital Academy en ontwikkelaar van masterclasses en trainingen om professionals en ondernemingen te helpen in hun digitale transformaties, geeft niet alleen uitmuntend aan wat de internetgeneratie moet weten om te kunnen overleven en floreren in elke organisatie. Het boek zal ook gelezen moeten worden door al degenen die digitale denkers in dienst willen nemen en vast willen houden. Want 'digitale denkers' zijn nu eenmaal een andere diersoort dan andere generaties.  Ze kijken anders, denken anders en werken anders. Ook hun waarden zijn anders. Ze hebben andere talenten, leggen andere accenten en verwerken informatie op een andere manier. En omdat ze op elke plaats en op elk moment toegang hebben tot informatie hebben ze ook een veel flexibelere kijk op planningen en afspraken. Hun 'mindset' is met andere woorden een geheel andere dan van oudere generaties.

Het boek geeft tal van tips en tricks om digitale denkers te helpen hun talenten in te zetten bij het opbouwen van prachtige carrières door organisaties klaar te maken voor de toekomst.  Juist omdat een digitale denker andere dingen ziet, doet en denkt, zijn digitale denkers volgens Joris Merks-Benjaminsen een goudmijn voor al die bedrijven die zich voorbereiden op een digitale toekomst. Daarom dienen digitale denkers niet alleen volop ruimte te worden gegeven, ze hebben ook een grote verantwoordelijkheid. Ook om niet-digitale denkers in hun organisatie te verleiden in de digitale ontwikkeling mee te gaan en hun oude, traditionele manier van werken los te laten. Digitale denkers bieden fundamenteel nieuwe kennis en vaardigheden en bieden daarmee ook de basis voor fundamentele verandering.

Dat laatste is waarschijnlijk de grote meerwaarde van dit boek. Het laat zowel digitale als niet-digitale denkers zien dat het in de Digitale Transformatie niet alleen gaat om de toepassing van een nieuw soort ICT, een nieuwe technologie voor technische denkers waarbij al het andere hetzelfde blijft. Nee, kiezen voor de Digitale Transformatie betekent dat ook de niet-digitale denkers en werkers in de organisatie anders moet gaan kijken, denken en werken. Vooral voor de wat oudere leidinggevenden en senior professionals kan dit problematisch zijn. Maar juist zij moeten beseffen dat de frisse blik en open mind van digitale denkers de basis kan leggen om tot fundamentele innovatie en een nieuw groeipotentieel te komen. Waarbij producten en diensten niet alleen digitaal worden geleverd, maar waarbij ook andersoortige diensten en producten ontstaan.

Met Digitale denkers aan het werk heeft Joris Merks-Benjaminsen niet alleen een slimme reisgids geschreven voor al die digitale denkers die zich een weg moeten weten te vinden in de Digitale Wereld. Hij heeft ook een handleiding geschreven voor managers en leidinggevenden van oudere generaties over hoe digitale denkers kijken, denken en doen. De kracht van Digitale denkers aan het werk is dat het de digitale denker aangeeft hoe hij een vliegende start kan maken, zijn eigen carrièrestappen kan ontwerpen en zijn eigen ambities en werkplezier kan vasthouden. Voor managers en leidinggevenden van oudere generaties biedt het handvatten waar ze rekening mee dienen te houden om maximaal profijt te hebben van de denk- en werkkracht van digitale denkers.

Dave van Ooijen studeerde tussen 1979 en 1985 sociologie en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde twee keer 'cum laude' af; bij de vakgroep Toegepaste Sociologie en de vakgroep Internationale Betrekkingen. Van 1979 tot 2014 was hij werkzaam bij Vereniging Milieudefensie, de gemeente Amsterdam, Nicis Institute en Platform31. Vanaf maart  2014 is hij raadslid/fractievoorzitter voor de PvdA in de gemeente Castricum. Sinds 1 juli 2017 is hij strategisch adviseur bij de gemeente Den Haag op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid. Zijn blogs, artikelen en recensies verschijnen (op persoonlijke titel) onder meer op zijn website.

Over Dave van Ooijen

Dave van Ooijen studeerde tussen 1979 en 1985 sociologie en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1 juli 2017 is hij strategisch adviseur bij de gemeente Den Haag op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid. Zijn blogs, artikelen en recensies verschijnen (op persoonlijke titel) onder meer op zijn website.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden