Je leest duidelijk dat Maaike en Bianca echte buiten de box denkers zijn die niet bang zijn om bij alles wat ze zien vragen te stellen. Het vergt een hoop ervaring en nieuwsgierigheid om telkens weer er alles aan te doen om een probleem eens vanuit een geheel andere invalshoek te benaderen. Pas als je het anders aanpakt kun je ook tot nieuwe resultaten komen, en juist dát doen deze twee dames op een heel erg slimme manier. Hun inzichten en ervaring delen ze in dit leuk geschreven boekje.
Ben jij iemand die erg hangt aan traditie en oude bewezen managementinzichten, dan zal dit boek je behoorlijk buiten de grenzen van je comfortzone gaan trekken. Toen ik dit boek las moest ik weer eens denken aan mijn favoriete spreekwoord; ‘Niets is wat het lijkt!’ dat is ook hier weer van toepassing. Jarenlang hebben we allemaal geloofd in een hele straat heilige huisjes als het ging om management doctrines en management hypes. Nou die hele straat vol heilige huisjes wordt door Maaike en Bianca steen voor steen gesloopt!
Alles wat je aandacht geeft groeit, verzuim moet je managen, draagvlak creëren voor je plannen is belangrijk, effectief communiceren is cruciaal voor managers en elkaar feedback geven is erg belangrijk. En als niets meer werkt gaan we lekker de hei op voor een teambuildingsessie. Wie kent ze niet. Nou samen met nog een paar andere heilige huisjes slaan de dames ze één voor één aan diggelen. Ze kommen met bijzondere observaties, verfrissende nieuwe inzichten ondersteund door een gezonde portie eigenzinnigheid om het eens totaal anders aan te pakken. Ze draaien de situaties regelmatig volledig om. Managers moeten duidelijk communiceren, maar moeten hun medewerkers daar ook niet iets voor doen om te zorgen dat die managers begrepen worden? En wat is eigenlijk het verschil tussen feedback en kritiek? Wat maakt dat medewerkers tevreden of ontevreden zijn dus moet je er wel gestrest door raken als jouw medewerkers niet helemaal happy zijn of moet je je gewoon minder daarvan aantrekken? Wil je het antwoord weten op deze triviale managementvraagstukken? Lees dan niet verder maar bestel nu al dit boek en wees verrast door hoe het je nieuwe inzichten geeft.
Natuurlijk verkondigen Maaike en Bianca niet de enige nieuwe waarheid, maar ze bieden je wel een nieuw perspectief om naar zaken te kijken. Ze laten ook zien dat de traditionele aanpak voor veel voorkomende managementproblemen je vaak van de regen in de drup brengen en leggen uit hoe dat komt. Door het lezen van dit boek heb ik geleerd dat je als manager vaak veel verder komt door eens goed in kaart te brengen welke krachtenvelden er betrokken zijn bij een bepaald probleem. Bovendien kan het geen kwaad om niet zomaar mee te gaan op iedere hype. Teambuilding bijvoorbeeld is super populair, lekker even met zijn allen een dagje op avontuur op de hei of op het water. Erg leuk natuurlijk en volgens bijna iedereen van grote waarde, maar moeten de mensen die meegaan ook wel echt als team gaan samenwerken? Zijn ze wel van elkaar afhankelijk om echt als team een prestatie te kunnen leveren? In 13 Heilige huisjes over managen aan diggelen! lees je hoe je door het anders te bekijken tot revolutionair nieuwe inzichten kunt komen!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.