Prof. Willem Verbeke en drs. Lamar Qayoumi kennen elkaar van de Erasmus School of Ecnomics. Lamar was student van Verbeke en erg onder de indruk van zijn werk en persoonlijkheid. Voor Lamar moet het een droom zijn die werkelijkheid is geworden, om samen met zijn professor een boek te schrijven. Lamar studeerde summa cum laude af aan de Erasmus Universiteit, is specialist op het gebied van marketing en ondernemer. Verbeke schreef al tien andere boeken en trainde meer dan 5000 managers en accountmanagers.
Mijn verwachtingen over Doeltreffend beïnvloeden waren dan ook hooggespannen. Als filmmaker en ondernemer ben ik altijd op zoek naar manieren om mensen te overtuigen. Met mijn televisieprogramma’s en films die ik in opdracht van anderen maak, wil ik altijd een boodschap overbrengen. En als ondernemer wil ik zo veel mogelijk films verkopen. Kortom, lessen in ‘doeltreffend beïnvloeden’ van wetenschappers als Verbeke en Qayoumi zijn welkom!
Beide mannen ontwikkelden zes bouwstenen, waarmee iedereen kan leren om een individu of een groep effectief te beïnvloeden. Een van die bouwstenen is bijvoorbeeld ‘zintuiglijk prikkelen’. Wij mensen worden geraakt door wat we zien, voelen, horen, ruiken en proeven.
Als je meer zintuigen prikkelt, val je meer op. Iemand zal eerder verleid worden een stuk appeltaart te nemen, als hij die taart niet alleen ziet, maar ook die heerlijke geur ruikt van appels en kaneel.
Een vrij pragmatische tip, waar iedereen iets mee kan.
En zo zijn er meer tips in het boek te vinden, zoals bijvoorbeeld ‘wek urgentie en schaarste op’. Als er nog maar één hotelkamer beschikbaar is, heb je toch het gevoel dat je op moet schieten. Of ‘maak kiezen gemakkelijker’, door bijvoorbeeld producten in een bundel aan te bieden, die net iets goedkoper is dan wanneer je de producten stuk voor stuk koopt.
Verkooptechnieken die je vast bekend voorkomen. Dat is precies mijn probleem met dit boek. Het valt me een beetje tegen, omdat ik er geen eyeopener in ben tegengekomen. Misschien heb ik al te veel van dit soort boeken gelezen of de laatste jaren te veel marketingtrainingen gevolgd.
Om goed te kunnen verkopen, moet je verstand hebben van mensen en weten wat hen drijft, prikkelt, motiveert. Een goede verkoper is ook psycholoog. Dit boek geeft je zonder meer inzicht in hoe de menselijke mind werkt en biedt je, met de zes bouwstenen, handvatten om met deze inzichten aan de slag te gaan. Er staan duidelijke voorbeelden uit de praktijk in, die de theorie aanschouwelijk maken. Maar verwacht niet dat je na het lezen van dit boek precies weet hoe jij enorme verkoopsuccessen kunt gaan boeken. Je zal, zoals altijd eigenlijk, toch je eigen invulling moeten geven aan de theorie.