Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De online marketingmachine - Wat elke zzp'er moet weten over online marketing

Met de titel maakt Bart van den Belt direct helder waar het boek over gaat. De online marketingmachine, een boek voor ZZP-ers. Want waar elke multinational een complete afdeling heeft, hebben ZZP-ers zelf kennis nodig om marketing te bedrijven met een minimaal budget. Precies dat is de doelgroep waar Van den Belt zijn boek voor schrijft.

Jan van Baardewijk | 21 april 2017 | 3-4 minuten leestijd

Tijdens mijn studie waren de marketing-colleges niet mijn favoriet. Bij de SWOT-analyse droomde ik weg, hoe ik mijn bedrijf zo zou neerzetten dat klanten er blij van werden en bij het uitwerken van het zeven S-model verloor ik altijd energie omdat het op papier wel concreet was, maar weinig inspirerend. Mocht je de termen niet kennen, doe geen moeite. Marketing, fysiek of online definieerde ik toen als ‘noodzakelijk kwaad’, maar hoe ‘kwaad’ ook, voor mij als zelfstandig spreker en trainer is online marketing essentieel.

In 2011 startte ik na een bedrijfskunde opleiding mijn bedrijf. Met mijn marketingcolleges in mijn achterhoofd liet ik vol goede moed een website bouwen en begon ik met social media. Dat viel vies tegen. Die eerste website heeft in anderhalf jaar tijd precies één klant opgeleverd. Heel wat proberen, trainingen, boeken en drie websites verder stelt online marketing me nu in staat om nooit meer koude acquisitie te hoeven doen omdat klanten mij vinden in plaats van andersom. 

Bart van den Belt ken ik inmiddels een aantal jaren als een ervaren ondernemer die uit ervaring weet hoe online marketing werkt. Daarnaast traint hij ZZP-ers op dat onderwerp waarbij hij benadrukt dat het bij online marketing naast zichtbaarheid ook gaat om het toevoegen van waarde. Iets dat ik zelf essentieel vind, want juist ‘waarde toevoegen’ maakt het onderscheid tussen een klant helpen en een klant van zijn geld af helpen.

Het boek is een samenvatting van online marketing zoals het werkt in de praktijk. Je zult er geen SWOT, People Planet Profit, het zeven-S-model of andere inmiddels klassieke marketingtheorieën in vinden. Wel bevat het boek praktische tips over het inrichten van je website, het schrijven van blogs, tips over social media. Het boek laat je weten hoe je marketing zo inricht dat je dit er als ZZP-er allemaal naast kunt doen. Wellicht is dat de reden dat het woord ‘machine’ in de titel is opgenomen. Bij gebrek aan marketingafdeling kun je als ZZP-er nu eenmaal niet zonder het automatiseren van bepaalde onderdelen van je marketing.

Het is fijn dat De online marketingmachine luchtig geschreven is met praktische en herkenbare voorbeelden van klanten die Van den Belt wist te helpen. De hele basis van online marketing is uitgewerkt. Door de voorbeelden is het boek gemakkelijk te lezen en toch word ik wat onrustig, want hoewel Van den Belt laat zien dat het niet zo moeilijk is, zie ik ondertussen wel dat het nog heel wat werk vraagt om mijn online marketing verder op te zetten. Het boek is dus geen aanrader voor mensen die vooral een boek lezen om zich fijn te voelen en het gevoel te krijgen dat ze er zijn. Met mijn onrust kan ik overigens wel aan de slag, want Van den Belt weet marketing in een aantal overzichtelijke stappen op te delen.

Als ZZP-er vind ik marketing nog steeds een noodzakelijk kwaad, al krijg ik door de eenvoudige stappen lol in het schrijven. Daarnaast helpt het goede gevoel dat ik krijg als er een aanvraag binnenkomt terwijl ik op dat moment niet eens aan m’n bedrijf dacht. Marketing is essentieel, want de zichtbaarheid online is de voorwaarde om te doen wat ik het liefste doe: zorgorganisaties helpen met organiseren en samenwerken. En volgens mij is dat voor jou als ZZP-er niet anders.

Over Jan van Baardewijk
Jan van Baardewijk is teamtrainer en spreker in de zorg. Na zijn studie als bedrijfskundige focuste hij zich op thema’s als leiderschap, samenwerking, communicatie en anders organiseren. Deze kennis gebruikt hij in trainingen en spreekbeurten in zorg-instellingen, gemeenten en samenwerkingsverbanden. Jan gaf al ruim 100 trainingen aan meer dan 1500 professionals. Zijn manier van werken wordt energiek, fris en inspirerend genoemd. Jan is getrouwd met Annette en samen hebben zij een zoon: Joas.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden