Met als gevolg dat zowat iedereen vindt dat ook het eigen bedrijf nodig moet gaan disrupten. Of het klamme zweet voelt uitbreken, omdat men geen idee heeft wat er in de organisatie te disrupten valt. Gelukkig is daar de nuchtere blik van Menno Lanting, die in zijn boek De disruptieparadox feilloos en stevig onderbouwd uiteen zet hoe u echte vernieuwing doorvoert.
We zijn inmiddels aanbeland in de derde industriële revolutie. Dus in het verleden is er ook al aardig wat gedisrupt, alleen heette het toen niet zo. Bovendien zijn innovaties er in tal van varianten. Een nieuw businessmodel of juist een nieuwe organisatiestructuur. Maar ook veranderende waardenetwerken om meer tegemoet te komen aan klantwensen. Fijn om te weten: wie wil vernieuwen ontdekt vaak dat de benodigde middelen al aanwezig zijn. Waar disruptie om de hoek komt kijken is als verschillende innovaties samenkomen. Dan kan er daadwerkelijk ontwrichting ontstaan, wat al meerdere malen een verlammend effect heeft gehad op gevestigde bedrijven. Zij zijn heel anders georganiseerd dan disruptieve partijen.
De vier paradoxen zijn zeer interessant. Moet het allemaal snel, snel, snel met vernieuwen of mag het ook een langduriger proces zijn? Is disruptie voor u een kans die u trappelend van enthousiasme wilt aangrijpen of ziet u vooral donkere wolken hangen? Denkt u dat uw klanten rationele wezens zijn als zij iets kopen, of voert emotie de boventoon? En hoe weet u de beste combinatie te maken tussen exploitatie en exploratie? Al lezend krijgt u inzichten in de werkelijke wijze waarop innovaties vorm krijgen. Gelardeerd met tal van voorbeelden van bedrijven die meer of minder succesvol zijn op dat vlak. Het geeft een geruststellend gevoel om dat zo overzichtelijk bij elkaar te zien. En waarschijnlijk ook het nodige zetje om te beslissen dat u klaar bent voor echte vernieuwing, waar het derde deel van dit boek over gaat.
Dit deel is logischerwijs het meest praktisch, zodat u aan de slag kunt. In vijf stappen helpt Lanting u op weg. Allereerst door te bedenken welke problemen u oplost voor uw klanten en niet puur uit te gaan van producteigenschappen. En vervolgens op zoek te gaan naar zwakke schakels in uw organisatie die u niet meer ziet, totdat een ander bedrijf u er pijnlijk mee confronteert door uw klanten aan te trekken. Door te durven kiezen voor het verkleinen van (delen van) uw organisatie voor een kansrijke toekomst, waarbij zelfsturing een vanzelfsprekendheid is. Om tot slot te ontdekken hoe u uw innovatie-ideeën kunt versnellen om vol vertrouwen de vierde industriële revolutie in te gaan.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.