Urenlang snuffelen in kaartenbakken van de universiteitsbibliotheek, literatuuropgaves in artikelen volgen (‘de sneeuwbalmethode’) en, heel soms, bedacht zijn op de reputatie van een bepaalde wetenschapper. Maar publicatie - en zeker publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift - was een bewijs van kwaliteit en betrouwbaarheid. Verwees je naar onbekende bronnen, dan kon je geducht commentaar verwachten.
Hoe anders is dat nu voor studenten in HBO en WO en bovenbouwleerlingen havo en vwo die onderzoek moeten doen! Kennis is niet verder weg dan de browserbalk van je laptop, maar of het betrouwbare kennis is, laat zich vaak lastig vaststellen. Elke creatieveling bouwt in een handomdraai een website en waarom zou je wachten op een wetenschappelijke peer review als je je artikel of boek zelf kunt uitgeven? Daarom is het heel goed dat de beginnende onderzoeker nu een beroep kan doen op een studieboek annex naslagwerk dat hem van voldoende tools, tips en theorie voorziet om zijn project betrouwbaar en valide tot slagen te brengen: Kritisch zoeken, denken en evalueren, Informatievaardigheden als 21st century skill van Lidewij Niezink.
Het boek begeleidt de beginnende onderzoeker op zijn onzekere weg. Wat is kennis? Hoe zoek je strategisch? Hoe evalueer je bronnen en hoe verwerk je ze? Welke bronnen zijn er eigenlijk en waar vind je ze? De theorie wordt tot leven gebracht in aantrekkelijke oefeningen, her en der staan QR-codes die verwijzen naar video’s, blogs en artikelen en de opbouw is glashelder. Een degelijk studieboek, dus.
Eén kleine kanttekening. Lidewij Niezink is niet de meest begaafde auteur. In het voorwoord bijvoorbeeld staan een paar gruwelijke fouten in de werkwoordspelling. Lastiger is dat haar stilistische vaardigheden met enige regelmaat eigenaardigheden opleveren als ‘Informatie. Het is overal en in een immer toenemende hoeveelheid.’ Menigmaal valt er ook wat af te dingen op haar door de knieën gaan voor de lezer: ‘Als we ergens alleen over nadenken (ook wel rationalisme genoemd) …’
Maar goed, een kniesoor die daar op let. De primaire doelgroep zal het niet opvallen, vrees ik. Al met al: je zou wensen zelf weer onderzoek te mogen doen gewapend met de kennis en vaardigheden van Kritisch zoeken, denken en evalueren.
Bert Thiel (1961) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde. Hij doceert Nederlands op het Norbertuscollege in Roosendaal.
Over Bert Thiel
Bert Thiel (1961) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden. Hij gaf ruim dertig jaar les in het voortgezet onderwijs. Nu leest, dicht en schrijft hij.