Maar Ontwerp je persoonlijke missie biedt nauwelijks nieuwe inzichten en mist de concreetheid van de grote roerganger.
Het begin van het boekje (ik spreek in ‘verkleinwoord’ gelet op het formaat en het aantal bladzijden) opent sterk. Een piloot die een vliegreis maakt weet precies waar hij naar toe wil en heeft een vluchtschema maar hij is desondanks 90% van de tijd uit de koers. De piloot krijgt gelukkig steeds feedback en weet zo toch vaak op tijd op de bestemming te komen. De metafoor is sterk omdat het duidelijk laat zien wat het belang is van waarden. Vasthouden aan je koers ook al zit het even tegen.
Toch valt het boekje tegen. Wanneer je inzoomt op een onderdeel - je persoonlijke missie - uit bovenvermeld leiderschapsboek, dan verwacht je als lezer concrete voorbeelden en praktijkcases. Maar het enige voorbeeld van de auteur is te braaf, te Amerikaans en alleen ‘in woorden’. Die laatste opmerking behoeft enige uitleg en dat is dat de auteur aangeeft dat een persoonlijke missieverklaring op allerlei manieren tot uitdrukking kan worden gebracht, bijvoorbeeld in ‘beelden’. Dan zou ik het ook op prijs dat ik daar voorbeelden van zie, want ik kan me niet zoveel voorstellen van een mission statement in beelden. Maar dat ontbreekt helaas.
Dat is niet het enige wat er voor zorgt dat dit boekje weinig tot de verbeelding spreekt. Ook inhoudelijk komen er zinnen voorbij je die met het nodige wenkbrauwgefrons kan begroeten. Zo merkt de auteur op dat als je je rollen en je doelen hebt gedefinieerd je op weg naar succes bent. Huh?
Een ander voorbeeld: ‘Identiteit en geluk komen voort uit een diepere laag van het zelf’. Misschien in de VS maar de gangbare opvatting hier is dat identiteit ook gevormd wordt in relatie tot anderen.
Op het eind van het boekje lezen we een stukje over generaal Norman Schwarzkopf. Hem werd gevraagd wat er op zijn grafsteen moet komen te staan. Hij antwoordde toen: ‘Hij was een goed soldaat die zijn land heeft gediend en van zijn familie hield.’ Volgens de auteur een prachtige missie. De vraag die dit bij mij oproept is dat als dit soort mission statements al de goedkeuring kunnen krijgen van de auteur, waarom dit boekje dan nog nodig is?
Kortom: het boekje biedt geen enkele diepgang, staat weliswaar vol leuke verhalen, anekdotes en leuke quotes maar biedt geen nieuwe inzichten en haalt bij lange na het niet het niveau van wijlen Stephen Covey.
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.