Lees verder
Jako van Slooten studeerde bedrijfseconomie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Aan het begin van zijn loopbaan heeft hij een studie tot Register Controller afgerond. Hij heeft ruime ervaring in meerdere branches, van coatingindustrie tot schadeverzekeringen, en van logistiek tot aan metaalindustrie.
Meer over de auteursNavigeren op essentie met KPI-Dashboards
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789001893149Samenvatting
Zijn beleid en uitvoering elkaar kwijt? Hoe die weer aan elkaar te verbinden? Bereik je doelen door te navigeren op essentie.
Vooral in turbulente tijden is het nodig om als organisatie wendbaar te zijn. Navigeren op essentie met KPI-dashboards reikt de verschillende stappen aan naar een herbezinning en een koppeling van beleid en uitvoering. Het laat bovenal zien hoe je onrust kunt omzetten als impuls tot veranderen.
- Met zeven navigatieregels om te dienen als overkoepelend sturingsinstrument;
- het KPI-dashboard helpt je bij monitoren van voortgang op de plannen en activiteiten;
- zorgt voor uitvoeringsplannen die écht tot verbetering leiden.
Veel organisaties slagen er niet in hun doel te bereiken of hun bereikte succes vast te houden. Dat ligt meer aan een gebrek aan focus op wat essentieel is, dan aan motivatie. En focus aanbrengen en daar duidelijk over communiceren, is een kwestie van organiseren.
Daarom start navigeren met te bepalen waar de organisatie voor staat, wat het wil bereiken en wat focus moet hebben. Vervolgens stel je vast welke acties daarvoor nodig zijn om zo een stevige brug te slaan tussen beleid en uitvoering. Je betrekt dan de uitvoering er bij.
Wat dit boek bijzonder maakt is de wijze waarop de KPI’s op het dashboard een centrale rol spelen. Deze KPI’s helpen om op koers te blijven naar de gestelde doelen. Zeker in deze roerige tijden is dat belangrijk! De 7 heldere navigatieregels uit Navigeren op essentie helpen de beslisser op weg en op koers.
Uitgangspunt bij navigeren zijn de fases en stappen van de navigatiecyclus. Dat is een gestructureerde aanpak om de strategie van een organisatie te verbinden aan kritieke succesfactoren en doelstellingen. De voortgang wordt gemonitord door middel van met elkaar samenhangende KPI-dashboards die feedback geven en aanzetten tot concrete verbeteracties door de mensen in de uitvoering.
Een handzaam boek voor nieuwsgierige en gedreven beslissers en ondernemers. De belangrijkste boodschap van Navigeren op essentie met KPI-dashboards is het volgende 'Werken met KPI-dashboards vraagt om verankering in de organisatiecultuur. Dat is de allerbelangrijkste randvoorwaarde voor een succesvol gebruik van KPI-dashboards.'
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jako van Slooten
Over Eldert de Jager
Inhoudsopgave
1 Inleiding
Cirkelen met de navigatiecyclus
Prestatiemanagement als besturingsfilosofie
Zeven navigatieregels om naar te leven
Kortom
2 Doelovereenstemming
Onrust geeft impuls aan veranderen
Gedragsverandering vraagt om lange adem
Je krijgt wat je geeft: leiderschap en cultuur
Met een missie koersen op succes
Bepalen wat jou organisatie uniek maakt
Het ontwikkelen van een missie is een proces
Wat volgt is een enthousiasmerende visie
Strategie is een praktische vertaling van een visie
Kortom
3 Strategie
Strategie als fundament voor een ondernemingsplan
Stuur op zaken die ertoe doen
Kritieke succesfactoren als overlevingsstrategie
Balanced Scorecard omdat het draait om meer dan financiële cijfers
Strategiekaart als rode vlag
Kortom
4 Uitvoeren volgens de navigatiecyclus met KPI-dashboards
Het nut van KPI's
KPI-dashboards als spiegel
KPI slim formuleren
Eenduidig aan de slag met het KPI-register
Dashboards als richtlijn voor navigeren
Dashboards visualiseren waar je naartoe gaat
Dashboards in soorten en maten
Kortom
5 Navigeren met de navigatiecyclus
Feedbackregels die motiveren
Leren navigeren is een vak apart
Het volwassenheidsmodel als groeimodel
Praktische tips voor navigeren op essentie
Kortom
6 Nawoord
Literatuur
Begrippen
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan