OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
3.337 resultaten
preview
Algemeen management
21 november 2025
Arjan Broere
2-3 minuten leestijd
In De AI-gewoonte laat Arjan Broere zien hoe professionals AI niet alleen kunnen begrijpen, maar vooral consequent kunnen gebruiken in hun dagelijkse werk. Met herkenbare voorbeelden en toepasbare stappen maakt hij duidelijk hoe kleine routines leiden tot meer focus, tijdwinst en een slimme, duurzame manier van werken. Hij vertelt erover in zijn preview.
Interview
Algemeen management
21 november 2025
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Regels zijn regels… Als we dit toestaan, wil straks iedereen het… Kan niet volgens het systeem… Zo werkt dat hier niet… Mag niet van de AVG… Smoezen te over om maar gewoon te doen wat we altijd deden. Maar of dat de burger, klant, cliënt, leerling of patiënt helpt? Thom Verheggen vraagt het zich af in Hoort het of helpt het?. 'Als de professional buikpijn krijgt, moet-ie een andere afslag nemen.' Doen wat helpt, blijkt vaak lastiger dan doen wat hoort.
preview
Algemeen management
20 november 2025
Timon Flikweert
1-2 minuten leestijd
Wat gaat er fundamenteel mis in de overheid, waardoor problemen niet echt worden opgelost en zichzelf keer op keer herhalen? Besluiten duren langer dan nodig, projecten lopen vast, medewerkers raken gefrustreerd en burgers verliezen vertrouwen.
preview
Algemeen management
19 november 2025
Jackie Janssen
2-3 minuten leestijd
Jackie Janssen laat in AI & De herontdekking van de mens zien hoe kunstmatige intelligentie ons dwingt opnieuw te kijken naar wat het betekent om mens te zijn. In plaats van technologie te vrezen, nodigt ze lezers uit om AI te zien als bondgenoot — een hulpmiddel dat juist onze empathie, creativiteit en zingeving kan versterken.
recensie
Algemeen management
18 november 2025
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
4-5 minuten leestijd
In haar recensie van Digital wellbeing@work van Rijn Vogelaar en Rita Zijlstra benadrukt Hendrika Willemse-Vreugdenhil hoe urgent digitaal welzijn is in een wereld die nooit meer ‘uit’ lijkt te staan. Ze noemt het boek een frisse adempauze vol praktische inzichten die helpen om bewuster, rustiger en menselijker te werken.
recensie
Algemeen management
13 november 2025
Hans de Witte-van Mierlé
4-5 minuten leestijd
In zijn recensie van Het is allemaal de schuld van social media van Kirsten Jassies laat Hans de Witte-van Mierlé zien hoe Jassies nuance aanbrengt in een onderwerp dat vaak polariseert. Hij prijst haar inzicht in de maatschappelijke, persoonlijke en technologische kanten van social media – zonder te vervallen in somberheid of simplificatie.
preview
Algemeen management
13 november 2025
Jeroen van der Geest
4-5 minuten leestijd
AI is niet langer toekomstmuziek, maar dagelijkse realiteit. Toch worstelen veel ondernemers met de vraag waar ze moeten beginnen. Het eerste Handboek AI voor ondernemers biedt precies dat: een helder, concreet en nuchter handboek dat je stap voor stap meeneemt in de kansen van kunstmatige intelligentie — zonder jargon, maar met resultaat.
preview
Algemeen management
12 november 2025
Lidewij Wiersma
2-4 minuten leestijd
Steeds meer vrouwen willen niet alleen succesvol zijn, maar ook betekenisvol bijdragen aan een eerlijke en inclusieve werkvloer. SOS: A Navigation Guide biedt daarvoor precies het kompas dat je nodig hebt: een inspirerende, nuchtere en praktische gids vol herkenning, humor en concrete handvatten om gendergelijkheid te bevorderen.
recensie
Advisering
11 november 2025
Rudy Kor
4-5 minuten leestijd
Goed opdrachtgeverschap is een cruciale, maar nog veel te vaak onderbelichte succesfactor in projecten en programma’s. Henny Portman en Marcel Vilain (beide ervaren project en programmamanagers) bieden met De kunst van goed opdrachtgeverschap een handboek dat deze rol de aandacht geeft die zij verdient. Het boek combineert theorie, praktijkervaring en concrete handvatten in een omvangrijk maar toegankelijk geheel.
preview
Algemeen management
6 november 2025
Leo van de Voort
3-4 minuten leestijd
Nederlandse bedrijven presteren te vaak onder hun kunnen. Terwijl de wereld versnelt, blijven we hangen in oude zekerheden. Tijd om opnieuw te kijken naar wat waarde écht betekent, en hoe bestuurders het verschil kunnen maken. Leo van de Voort schreef Waarde is zeg maar echt mijn ding. Een preview.
recensie
Algemeen management
5 november 2025
Danny Mullenders
3-5 minuten leestijd
In Familiezaken onderzoekt familietherapeut en adviseur Veerle Wullaert de emotionele dynamiek achter familiebedrijven. Niet de cijfers of structuren staan centraal, maar de relaties, patronen en gevoelens die het succes of falen van zulke ondernemingen bepalen. In zijn recensie gaat Danny Mullenders in op haar genuanceerde en menselijke benadering.
recensie
Algemeen management
30 oktober 2025
Danny Mullenders
3-4 minuten leestijd
De titel Ik kom vandaag niet, want mijn hamster is ziek roept misschien geen managementboekassociatie op, maar schijn bedriegt. In dit boek presenteren Bas van Kesteren en Esther Duijts originele werkvormen die teamontwikkeling verrassend praktisch maken. In zijn recensie bespreekt Danny Mullenders hoe effectief dat uitpakt.
recensie
Algemeen management
28 oktober 2025
Henny Portman
4-6 minuten leestijd
In de businessroman Koers maken – Zo zorgt jouw managementteam voor vaart en flow gebruikt Jeroen Stoter de wielersport als metafoor voor teamontwikkeling. Aan de hand van verandermanager Luc en olympisch kampioene Elise laat hij zien hoe vertrouwen, eigenaarschap en een gezamenlijke droom een managementteam in beweging brengen. In zijn recensie deelt Henny Portman zijn bevindingen.
achtergrond
Algemeen management
21 oktober 2025
Bert Peene
11-16 minuten leestijd
Bedrijven praten volop over personeelstekorten, kostenstijgingen en digitalisering, maar zelden over generatiemanagement. Toch werken er vandaag vijf generaties zij aan zij – van Babyboomers tot Generatie Z – wat tot verrassende samenwerking én stevige fricties leidt. In dit artikel verkennen we de uitdagingen en kansen van generatiemanagement.
preview
Algemeen management
20 oktober 2025
Joop Snijder
3-5 minuten leestijd
AI is volwassen geworden – maar in de praktijk blijkt de kloof tussen verwachtingen en werkelijkheid nog groot. In zijn boek Doeltreffend met AI-agents laat Joop Snijder zien hoe Nederlandse organisaties deze technologie wél succesvol inzetten, met eerlijke verhalen over successen én mislukkingen. In zijn preview deelt Snijder zijn inzichten.
preview
Algemeen management
17 oktober 2025
Willem J.M.I. Verbeke
2-3 minuten leestijd
In Waarom robots geen plezier hebben in hun werk laat Willem Verbeke zien hoe energie en hormonen het verborgen fundament vormen van elk klantgesprek. Niet de verkooptechnieken op zich, maar vooral de biologische staat van de verkoper bepaalt of een gesprek soepel verloopt of stroef vastloopt. In zijn preview vertelt Verbeke over het boek.
column
Algemeen management
14 oktober 2025
Kim Jansen
3-4 minuten leestijd
Deze zomer las ik in NRC dat Charlotte, ooit het brave en verguisde personage uit Sex and the City, ineens populair is onder jongeren. Haar romantische idealen, klassieke wereldbeeld en verlangen naar de prins op het witte paard bieden een aantrekkelijk tegenwicht aan cynisme en grenzeloze vrijheid. Wat is hier gaande?
Interview
Algemeen management
13 oktober 2025
Bas Hakker
5-7 minuten leestijd
Met Het is allemaal de schuld van social media pakt socialmedia-expert Kirsten Jassies een mooie paradox bij de kop. Natuurlijk trekken Meta, Google en de Chinezen van TikTok ons en onze kinderen een bubbel in waar we nauwelijks uitkomen - puur om hun portemonnee te vullen. Maar tegelijk heeft social media ons (en Kirstens’) leven de afgelopen jaren ook vrolijk ingekleurd, vol nieuwe contacten en kansen. Hoe gaan we daar handig mee om?
preview
Algemeen management
8 oktober 2025
Ignace Van Doorselaere
2-3 minuten leestijd
Waarom lukt het zo vaak niet om afspraken na te komen of plannen écht uit te voeren? Iedereen herkent het: de onafgehandelde klus, de loze belofte, de klant die niet écht geholpen wordt. De laatste domino van Ignace van Doorselaere laat zien waar het misgaat en – belangrijker nog – hoe we de cirkel kunnen doorbreken.
preview
Algemeen management
7 oktober 2025
Bas van Kesteren
3-4 minuten leestijd
De meeste teams bestaan uit gemotiveerde professionals, maar niet altijd. In Ik kom vandaag niet, want mijn hamster is ziek pakken Bas van Kesteren en Esther Duijts de praktijk direct aan. Ze benoemen elf herkenbare teamuitdagingen en reiken veertien concrete oplossingen aan die je meteen kunt toepassen om teams van ‘ja zeggen’ naar ‘ja doen’ te brengen.