12 Adviezen voor beoordelings- en functioneringsgesprekken
Ingenaaid Nederlands 2002 9789014093086Samenvatting
Sales managers zijn doeners, geen analisten. Het hele jaar door voeren zij een veelvoud aan gesprekken met verkopers, vooral om te coachen. De gesprekken zijn meestal hetzelfde als een gesprek. Slechts een enkele keer wordt tijd ingeruimd voor een functionerings- en beoordelingsgesprek, dat vervolgens vaak uitmondt in een salarisgesprek. Wim Muys laat verkoopleiders zien dat er veel meer uit deze evolutiegesprekken te halen valt. Hij verschaft duidelijkheid over de verschillende gesprekssoorten, de valkuilen, de voorwaarden en de uitvoering ervan. Drie schakels vormen hierbij samen de ketting: observatie, communicatie en de follow-up. Niets mag ontbreken, anders krijgt het gesprek al gauw een negatieve uitstraling. Als alle drie fasen goed worden doorlopen, kan het gesprek in harmonie verlopen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Fasen van het functionerings- en beoordelingsproces
2. Het functioneringsgesprek
3. Het beoordelingsgesprek
4. Waarom functionerings- en beoordelingsgesprekken?
5. Valkuilen bij de evolutiegesprekken
6. De criteria en de formulieren
7. De 360-graden feedbackmethode
8. Waar liggen de niet functioneringsfactoren?
9. Communicatiestoornissen tijdens evolutiegesprekken
10. Communicatievaardigheden tijdens de evolutiegesprekken
11. Slechtnieuwsgesprekken voeren
12. Kritische succesfactoren voor evolutiegesprekken
Curriculum vitae
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan