Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Methoden voor Journalism Studies

Paperback Nederlands 2018 2e druk 9789024400751
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

In Methoden voor journalism studies staan zes onderzoeksmethoden centraal om journalistiek op een wetenschappelijke manier te bestuderen. Met deze beknopte handleiding leer je zelfstandig een eenvoudig onderzoek opzetten, uitvoeren en verantwoorden.
Het boek bestaat uit drie delen: bevragen, observeren en doorlichten. Van elke activiteit behandelt het een kwalitatieve en een kwantitatieve variant. Achtereenvolgens komen aan bod: focusgroepen, surveys, nieuwsetnografie, experimenteel onderzoek, kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse.

Elke methode wordt uitgelegd aan de hand van concrete en recente onderzoeksliteratuur. Daardoor maken studenten ook kennis met wetenschappelijke artikelen uit de bekende journals op het gebied van journalism studies.

Methoden voor journalism studies is een praktische en unieke methode voor hbo- en wo-studenten journalistiek die aan de slag willen met een scriptie of wetenschappelijk onderzoek. Deze tweede druk is volledig geactualiseerd en bevat nog meer informatie over het interview en literatuurstudie.

Specificaties

ISBN13:9789024400751
Trefwoorden:journalistiek
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:3-5-2018
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Tom van Hout

Tom Van Hout is docent aan de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden en doceert daar onder andere het vak Methoden en technieken van Journalism Studies. Tevens is hij docent aan de opleiding Meertalige Professionele Communicatie aan de Universiteit Antwerpen.

Andere boeken door Tom van Hout

Over Willem Koetsenruijter

Dr. Willem Koetsenruijter is docent/ onderzoeker bij de PraktijkStudie Journalistiek en Nieuwe Media in Leiden en doceert daar onder andere het vak Methoden en technieken van Journalism Studies.

Andere boeken door Willem Koetsenruijter

Inhoudsopgave

Voorwoord bij de tweede geheel herziene druk

1 Wat is journalism studies?
1.1 Journalistiek in zes dimensies
1.2 De studie van journalistiek
1.3 Methoden voor journalism studies
1.4 Over dit boek
1.5 Meer lezen over journalistiek en journalism studies

DEEL 1 BEVRAGEN: focusgroep en survey
Vraagtechnieken als familie van onderzoeksmethoden
Bevragen als kwestie van bronnen
Verschillen tussen focusgroep en survey

2 Focusgroepen
2.1 Kenmerken van de focusgroep
2.2 Wanneer zetten we de focusgroep in?
2.3 Stappenplan voor de focusgroep
2.4 Voorbeelden van focusgroep- en interviewonderzoek

3 Surveys
3.1 Kenmerken van de survey
3.2 Wanneer zetten we de survey in?
3.3 Stappenplan voor surveys
3.4 Voorbeelden van survey-onderzoek
3.5 Meer lezen over surveys

DEEL 2 OBSERVEREN: etnografie en experiment
Setting
Observatie
Manipulatie van variabelen

Persoonlijkheid onderzoeker
Aantal variabelen
Betrouwbaarheid
Controlemogelijkheden
Data

4 Nieuwsetnografie
4.1 Kenmerken van etnografie
4.2 Wanneer zetten we nieuwsetnografie in?
4.3 Stappenplan voor nieuwsetnografie
4.4 Voorbeelden van nieuwsetnografie
4.5 Meer lezen over (nieuws)etnografie

5 Experimenteel onderzoek
5.1 Kenmerken van het experiment
5.2 Wanneer zetten we het experiment in?
5.3 Stappenplan voor een experiment
5.4 Voorbeelden van mediaonderzoek op basis van experimenten
5.5 Meer lezen over experimenteel onderzoek

DEEL 3 DOORLICHTEN: kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse
Inhoudsanalyse gaat over inhoud
Inhoudsanalyse gaat over coderen
Inhoudsanalyse is niet-opdringerig onderzoek
Wanneer zetten we inhoudsanalyse in?
Sociale constructie van problemen

6 Kwalitatieve inhoudsanalyse
6.1 Kenmerken van kwalitatieve inhoudsanalyse
6.2 Wanneer zetten we kwalitatieve inhoudsanalyse in?
6.3 Stappenplan voor een kwalitatieve inhoudsanalyse
6.4 Voorbeelden van mediaonderzoek op basis van kwalitatieve inhoudsanalyse
6.5 Meer lezen over kwalitatieve inhoudsanalyse

7 Kwantitatieve inhoudsanalyse
7.1 Kenmerken van kwantitatieve inhoudsanalyse
7.2 Wanneer zetten we kwantitatieve inhoudsanalyse in?
7.3 Stappenplan voor een kwantitatieve inhoudsanalyse
7.4 Voorbeelden mediaonderzoek op basis van kwantitatieve inhoudsanalyse
7.5 Meer lezen over kwantitatieve inhoudsanalyse

Bijlage 1 Tips voor literatuuronderzoek
Bijlage 2 Hulpmiddelen bij onderzoek
Eindnoten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Methoden voor Journalism Studies