Het DNA van Nederland
Paperback NL 2017 1e druk 9789024419920Samenvatting
Uit veel peilingen blijkt dat Nederland tot de gelukkigste landen ter wereld behoort. Hoe is het ons door de eeuwen heen gelukt om zo'n koppositie te verwerven? Zit er iets in het karakter van Hollanders, Groningers en Brabanders waardoor een klein land groot kan zijn? Wat zit er in ons DNA?
Begin in Nederland niet over identiteit. Dat doen alleen politici die een standpunt over asielzoekers moeten innemen. Ontken in Nederland niet de Nederlandse identiteit. Want dan brult de Nederlandse Leeuw op de F-side of in vak S. Vraag in Nederland niet door als men spreekt over identiteit. Binnen de kortste keren gaat het over één koekje bij de thee of Zwarte Piet.
Begin in Nederland wél over identiteit. Vat de ontkenning op als bevestiging en vraag door! In dit boekje spreekt een passagier een Nederlander aan vlak voor de landing op Schiphol. Na enkele rondjes boven Nederland ontstaat een 7x3-schema. Hier één trio als voorbeeld: 'vrijheidslievend' door onze eeuwenlang bevochten 'onafhankelijkheid', met een ontaarding in 'dat maak ik zelf wel uit'.
Wie moet dit lezen? Ieder die denkt te weten waarom hij Nederlander is. Ieder die zich wel eens ergert aan Nederlanders. Ieder die graag in Nederland wil wonen. Ieder die zin heeft om het niet eens te zijn met deze schets van ons DNA, want ook dat 'maakt u zelf wel uit'.
Jan Renkema doceerde cultuurwetenschappen, stilistiek en tekstwetenschap. Hij is emeritus hoogleraar Communicatiewetenschappen (Tilburg University) en auteur van onder andere de Schrijfwijzer. Zie verder www.janrenkema.nl en www.schrijfwijzer.nl
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan