Handboek psychiatrisch onderzoek
Gebonden Nederlands 2023 2e druk 9789024447749Samenvatting
Zonder goede diagnostiek geen goede behandeling. Dat geldt ook voor de psychiatrie. De hoeksteen van de psychiatrische diagnostiek is het psychiatrisch onderzoek: het vaststellen van de psychiatrische symptomen van een patiënt.
Psychiaters moeten het psychiatrisch onderzoek volgens de hoogste kwaliteitseisen kunnen verrichten. De leer- en handboeken bieden de psychiater daarbij echter onvoldoende houvast. De auteurs van het Handboek psychiatrisch onderzoek willen met dit boek het systematisch en volgens de regelen der kunst uitvoeren van het psychiatrisch onderzoek door de (aanstaande) psychiater bevorderen.
Dit gebeurt door:
• de psychische functies en psychiatrische symptomen te definiëren
• te beschrijven hoe de psychiatrische symptomen kunnen worden vastgesteld
• te beschrijven hoe deze symptomen op een gestandaardiseerde wijze kunnen worden opgeschreven
Deze geheel herziene druk bevat veel verbeteringen en aanvullingen, gebaseerd op recente hand- en leerboeken en (tijdschrfit)artikelen. In het bijzonder de paragrafen over geheugen, intelligentie, metacognitieve functies, hallucinaties, wanen en hechtingsgedrag zijn gewijzigd. Het hoofdstuk over de persoonlijkheid is voor een groot deel herschreven, met als belangrijkste doel om de indeling in tien pathologische persoonlijkheidsdomeinen, gebaseerd op het Vijffactorenmodel en het Alternatieve Model voor Persoonlijkheidsstoornissen van de DSM-5-TR, te verduidelijken.
Het boek is in de eerste plaats bestemd voor artsen in opleiding tot psychiater en voor psychiaters. Maar ook voor psychologen, verpleegkundig specialisten ggz, huisartsen en verschillende medische specialisten zal dit handboek een waardevolle bijdrage zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan