Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over Jan JonkerTransitie van betekenis
Organiseren van collectieve waarde
Gebonden Nederlands 2024 1e druk 9789024463770Samenvatting
Organisaties en overheden lijden aan veranderkundige armoede. Daardoor lukt het niet urgente en complexe sociale, ecologische en materiële duurzaamheidsopgaven succesvol het hoofd te bieden. Het ontbreekt aan een concreet doel, gezamenlijke betekenis, nieuwe vormen van (collectieve) waardecreatie en een methodische aanpak.
Om uit deze impasse te komen zoekt Jan Jonker naar vormen van betekenisvol organiseren die wel leiden tot collectieve waardecreatie rond duurzaamheid, circulariteit, sociale inclusiviteit en biodiversiteit. Met zijn WEconomy Model biedt hij een handelingsperspectief om fundamentele veranderingen vorm te geven. Uiteindelijk is het volgens hem onvermijdelijk dat we ons huidige sociale contract omvormen tot een sociaaleconomisch-ecologisch contract.
Transitie van betekenis is een rijk inspiratieboek voor veranderaars, beleidsmakers, leidinggevenden, politici en iedereen die wil bijdragen aan de grote veranderopgaven van deze tijd. De tientallen infographics, schema’s en modellen dragen bij aan het concreet vormgeven van fundamentele veranderingen in een lokale of regionale context.
Specificaties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan