Silvia Prins is klinisch psycholoog (KU Leuven) en sociaal antropoloog (U.C.L.). Ze werkte verscheidene jaren in organisaties als communicatietrainer, consultant en coach.
Meer over Silvia PrinsTeamleiderschap als ambacht
Gids voor het samenwerken met de verschillen
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789044130997Samenvatting
Over het boek:Hoe als leidinggevende het potentieel van je team optimaal benutten? Hoe de verschillen bestaansrecht geven en wat te doen als het verschil tot spanningen leidt? Deze gids biedt de leidinggevende diverse kaders en perspectieven om naar het eigen team te kijken als een groep-in-ontwikkeling, als een cocreatief en levend systeem, als een ijsberg en een strijdtoneel. Vooral de onderstroom in groepen staat centraal: hoe betekenis geven aan de dynamieken die mensen van het werk houden? Hoe woorden geven aan processen die ongrijpbaar lijken? Hoe het emotionele leven van de groep beter begrijpen? Kennis over groepsdynamieken en beschermingsmechanismen helpt leidinggevenden om hier constructief mee te werken.In zijn rol als teamcoach is de leider zijn eigen 'instrument'.
Dit betekent dat de ontwikkeling, basishouding en persoonlijke kwaliteiten van de leidinggevende cruciaal zijn. Een team kan zich niet verder ontwikkelen dan het ontwikkelingsniveau van de leidinggevende zelf. Teamleiderschap is dan ook een ambacht, dat bestaat uit een grondige kennis van de stiel, een rugzak vol methodieken en interventies en tot slot uit persoonlijk meesterschap of de capaciteit om geïnformeerde intuïtie te benutten.Silvia Prins heeft een werk van grote klasse gemaakt. (...) De grondtoon is gevormd door een gedegen weergave van theorieën die met grote regelmaat van voorbeelden worden voorzien. Dat leidt tot een dynamisch verhaal.Tijdschrift voor Coaching mei 2014Over de auteur(s):Silvia Prins is klinisch en organisatiepsycholoog. Ze werkt als teamcoach, groepsbemiddelaar, trainer. Ze is zaakvoerder van Circles for Connection, gevestigd in Leuven, en docent Groepsdynamica aan de Katholieke Hogeschool Leuven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Perspectieven op teamwerk 21
Hoofdstuk 1 – Het team als groep-in-ontwikkeling 23
Een model: vier fasen van groepsontwikkeling 29
Hoofdstuk 2 – Het team als cocreatief systeem 39
De U-metafoor: een archetypisch symbool voor ontwikkeling 39
De ervaring van existentiële verbondenheid: op zoek naar woorden en beelden 44
Het Pinksterfeest als metafoor voor existentiële verbondenheid 46
Hoofdstuk 3 – Het team als integraal en levend systeem 49
Dimensies in teamwerk: het model van Themagecentreerde Interactie 49
Basisprincipes in teamcoaching en de kwaliteit van verbinding 52
Aandachtspunten voor integrale teamontwikkeling 55
Hoofdstuk 4 – Het team als ijsberg 61
Het systeem psychodynamisch perspectief: pijlers van het organisatiekader 61
Visie en uitgangspunten 63
Basisconcepten uit de psychodynamica 67
Hoofdstuk 5 – Het team als strijdtoneel 75
Conflicten: mythes en misverstanden 75
Een bemiddelingsgerichte visie op conflict en teamwerk 78
Bemiddelingsgericht leiding geven: een eigentijds paradigma voor leiderschap 84
Leren middelen als uitdaging in samenwerking 88
Deel 2 - De onderstroom in groepen en teams 91
Hoofdstuk 6 – Zichtbare en onzichtbare processen in groepen en teams 93
Dimensies in samenwerking: een kijkje achter de rationaliteit van organisaties 93
Het verborgen leven van teams: wat er niet op tafel komt 98
De groepsschaduw 102
Hoofdstuk 7 – Het emotionele leven van groepen 107
Basisveronderstellingen in groepen 107
Signalen van onrust, spanning en conflict 112
Hoofdstuk 8: Groepsdynamieken en witwaspraktijken 123
De spanning van paradoxen in groepen 123
Groepen en de rollen van de groepsleden 125
Schijnharmonie: om de lieve vrede 130
Groepsdenken: de ongenaakbare groep 133
Deel 3 - Teamleiderschap en teamcoaching 139
Hoofdstuk 9 – Teamleiderschap als specifieke rol 141
Rolaspecten van teamleiderschap 141
Een dynamisch perspectief op de rol van teamleider 145
Rolmanagement: bewust omgaan met de rol van teamleider 148
Roldynamieken: onzichtbare processen rond de rol van ‘teamleider’ 153
Hoofdstuk 10: De teamleider als persoon 159
Leider zijn: het ‘zelf’ als instrument 159
Persoonlijke kwaliteiten van de teamleider: basishouding 160
Hoofdstuk 11 – Teamcoaching als ambacht 171
Teamcoaching gesitueerd 171
Aandachtspunten en interventies in teamcoaching 173
Valkuilen in teamcoaching 176
Deel 4 - Thema’s en methodieken in teamontwikkeling 183
Hoofdstuk 12 - Voeling met wat er leeft in het team en thema’s bespreekbaar maken 185
Het team als sociale container: voorwaarden voor een potentiële ruimte 185
Directe bevraging en expressie 187
Indirecte manieren om de expressie te faciliteren 197
Thematiseren: aan de slag met wat er leeft 201
Hoofdstuk 13: Het reflexief vermogen van het team ontwikkelen 205
Reflexiviteit in samenwerking: een integratie van denken en doen 205
De kunst van het reviewen 210
Hoofdstuk 14: Constructief werken met verschil, spanning en conflict 221
De verschillen bestaansrecht geven 221
Bemiddelingsgericht interveniëren bij conflict 225
Dankwoord 235
Over de auteur 241
Referenties 243
Register 249
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan